Kan inte undgå att fylla på här med den veckoliga personliga förödmjukelsen som troget levereras av Monopolet.
Köpte 4 st buteljer av ett vin, öppnade och drack ett, märkte att det var korkskadat. Tog bort foliet på övriga 3 och konstaterade med ett sniff på korkarna att hela batchen var förstörd. Ergo: tillbaka till butiken idag för att returnera.
butiksbiträde 1: "Vi kan inte ta tillbaka vinerna eftersom de är osäljbara när du har tagit bort foliet"
kunden (jag): "Eh? Jag säger ju att samtliga är korkskadade. Lukta själva!"
butiksbiträden 1 och 2: (Sniff sniff mummel mummel)
butiksbiträde 2: "Jo, nog är det korkskadat alla gånger. Men vi kan inte skicka tillbaka till leverantören utan att ha bevisat att det är korkskadat. Då får vi inte betalt av leverantörerna"
jag: "Du tycker att jag ska ta hem flaskorna igen, korka upp dem, konstatera korkskadan, och komma tillbaks?"
biträde 2: "Ja, tyvärr. Sånt är vårt ansvar mot leverantörerna"
jag: "Och kunderna då?"
biträde 2: "Jo, tyvärr blir det lite byråkratiskt."
Eftersom jag själv i min ungdom jobbade i den hemska fria liberaliserade vinmarknaden vet jag att det inte är något problem med en policy mot leverantörerna där defekter automatiskt krediteras utan bevistvång.
Men här i Svedala har vi ett eländigt monopol som håller på att kissa på sig av skräck för att någon leverantör ska EU-anmäla dem och att alla fina jobb på HK och i lobbyverksamheten kommer att försvinna vilket har lett till att personalen har hjärntvättats och kunden hamnar i sista ledet.
Så…. för VEM finns monopolet? För kunderna? Knappast