LeroyHilarious
Medlem
Vackert! Var handlar du? winefinder? Thies? Philipsons?Och där kom primörpallen. Lika tillfredsställande varje gång.Visa bifogad bild 30014
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vackert! Var handlar du? winefinder? Thies? Philipsons?Och där kom primörpallen. Lika tillfredsställande varje gång.Visa bifogad bild 30014
Ackja, jag ser inte alla Château du har fått hem?Och där kom primörpallen. Lika tillfredsställande varje gång.Visa bifogad bild 30014
Vackert! Var handlar du? winefinder? Thies? Philipsons?
Köper sedan några år tillbaka från Winefinder.Ackja, jag ser inte alla Château du har fått hem?
Underbar känsla. Sen att det sedan länge är betalt (förutom skatter) ger en känsla av ”oj, massa vin nästan helt gratis.”Och där kom primörpallen. Lika tillfredsställande varje gång.Visa bifogad bild 30014
Ser mycket fint ut!Och där kom primörpallen. Lika tillfredsställande varje gång.Visa bifogad bild 30014
Precis mig oxå 🫣Underbar känsla. Sen att det sedan länge är betalt (förutom skatter) ger en känsla av ”oj, massa vin nästan helt gratis.”
Ett fantastiskt självbedrägeri som får en att inhandla massor av vin! Älskar det!
2023-2025 och 2030-2035Visa bifogad bild 30127En trio J. L. Chave Crozes-Hermitage 2021 Silène
Vad kan drickesfönstret tänkas vara?
Kan du förklara strechtejpen, vad är det och hur hjälper det vinet? Så det kan ligga ner utan att droppa ut?Veckan började bra med sju nya flaskor vin:
Hade läckage på några droppar under frakten. Doftar ljuvligt! Har beställt stretchtejp som kommer imorgon. Skall täta den hermetiskt. Detta är en flaska från min bucketlist. 1934 är väl en av de mest klassiska årgångarna från Sauternes. Anses 'perfekt'. Bara att skruva upp förväntansvolymen på MAX!
- 1934 Chateau Lafaurie Peyragey
Strechtejpen är för att hindra att luft färdas in i vinet. Kommer förvara den stående tills jul, då jag kommer ploppa den. Den har en hel del superfinkornigt sediment som jag hoppas sätter sig till dess. Annars blir det high grade cGMP filterpapper från Takeda som får hjälpa till.Kan du förklara strechtejpen, vad är det och hur hjälper det vinet? Så det kan ligga ner utan att droppa ut?
Parafilm. Var forskare tidigare och jobbade på labb och med parafilm drar man med strechande hård plasttejp utan klister åt alla typer av läckande flaskor. Låter perfekt för ändamålet!Förmodligen heter den egentligen inte "stretch tape", men det var med de orden som jag snabbt hittade precis rätt tape/plas....
Vidare Googling ger mig flera andra begrepp som verkar mer korrekta: Stretch Film, ParaFilm, Grafting Tape, Grafting Film, Elastic Tape, Elastic Film…
@Admin kanske flyttar denna från "Inköp" till "Champagne-plopp"?Helgen bjöd på provning!
Mousserande först, sedan vitt och sist rött.
Exton Park Vineyard Pinot Meunier Rosé N.V.
Charles Heidsieck Brut Millésimé 2013
Sugrue Cuvée Boz Blanc de Blancs Brut 2015
HATT et SÖNER Les Matines Grande Cuvée Blanc de Blancs Champagne Premier Cru 2017
Maurice Vesselle Millésimé Champagne Grand Cru 2008
Alfred Gratien Brut Rosé Champagne N.V.
Vi drack dem blint en och en och båda britterna stod sig mycket bra, få gissade på ej champagne.
Bubblorna försvann väldigt fort i Heidsieck. Sugrue smakade bäst tyckte jag.
Den första och sista har 3,9 på Vivino, resten 4,2 förutom Vesselle som har 4,3 poäng av 5.
Då de alla var unga eller N.V är de rätt lika varandra. Gratien sist enligt mig.
Kul upplägg och spännande att smaka så många på en gång.
Jag letar vettigt prissatt bourgogne, det gör man kanske alltid. Är det här viner du druckit tidigare och kan rekommendera?Visa bifogad bild 30202
Några nyinköpta bourgogner:
-2020 Domaine Jean Fournier Marsannay Clos du Roy
-2019 Catherine et Claude Maréchal Pommard La Chanière