De här buteljerna anlände på min hallmatta i förmiddag:
Domaine André Lorentz Pinot Gris Grand Cru Kirchberg de Barr Clos Zisser Monopole 2020.
Jag fastnade för namnet, som är kort och koncist …
Nästa vecka blir det nog en ny beställning på några flaskor till, men inte samma, så klart.
Lite info om producenten och vinet:
La maison Klipfel est un vignoble alsacien, elle propose des vins d'alsace de qualité Grand Cru Wiebelsberg CLos Zisser Grand Cru Kirchberg de Barr, ...
www.klipfel.com
Clos Zisser is one of the historic Clos vineyards of Alsace, located within the Grand Cru vineyard of Kirchberg de Barr in the commune of Barr at the northern end of the region's wine-growing district. Clos Zisser is a monopole of Domaine Klipfel, which acquired the vineyard site in 1830, six...
www.wine-searcher.com
Om ni har några vinvänner som ni kan gå ihop med, så är det ett lysande tillfälle att skaffa lite viner som är inte så lätt att få tag på.
Ni som känner er lite äventyrliga, kan kanske kontakta firman antingen via e-post eller att ringa och fråga vad det kommer att kosta totalt att köpa lite större mängd viner därifrån.
”Free delivery when you order 6 cartons.”
Jag har inte skaffat mina viner på det sättet, men jag känner till flera medlemmar här som är oerhört vana vid den hanteringen. Och då får ni avgöra själv om ni vågar beställa vinet utan att betala in vinskatt till staten eller inte. Jag tar aldrig den risken, för jag vill inte stå där en vacker dag utan mina viner fast jag har betalat för dem.
Mitt köpställe behåller jag för mig själv, men sök på nätet, så kanske ni hittar …
Monopole
A Fench term referring to a single vineyard or Climat with just one owner.
Källa: WINE DECODED
The Clos Zisser
The Clos Zisser is located in the middle of the Kirchberg of Barr covering a surface of 3,5 Ha.
The soil is marly-calcareous ; it is a shallow soil with plenty of rocks. Thanks to its exceptional soil, its climate and exposure, we are able to produce the finest quality wines with great aging potential, such as our « Vendanges Tardives » (late harvests) and « Sélection de Grains Nobles » (selection of noble grapes).
Källa:
Obs! ”In the Klipfel Cellar one can find wines from
1921, 1929, 1939, 1942, 1943, 1945 or
1959.
In 1984, the
Klipfel Estate is one of the first to use French oak barrels from Burgundy, the famous Red Barrels, for the maturing of its Pinot Noir wine.”