Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30807
1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige

Har njutit denna tre gånger tidigare och fick därför svårt för att motstå dessa flaskor på kvällens auktion. Fick betala samma pris allt inkluderat som SB tar för årgång 2017, och eftersom tid är pengar så anser jag nog att det är ett någorlunda anständigt pris för en färdiglagrad Montus Prestige i en väldigt lyckad årgång.
Vilket fantastiskt mumsigt fynd!!!
 

LeChat

Medlem
IMG_5557.jpeg

2001 Château La Tour Carnet

Fick detta paket nyss. 330:- flaskan allt inkluderat känns som ett litet fynd.
 

Bastardo

Medlem
De här buteljerna anlände på min hallmatta i förmiddag:
Domaine André Lorentz Pinot Gris Grand Cru Kirchberg de Barr Clos Zisser Monopole 2020.
Jag fastnade för namnet, som är kort och koncist … :p
Nästa vecka blir det nog en ny beställning på några flaskor till, men inte samma, så klart.
 

Attachments

  • 20231212_170939.jpg
    20231212_170939.jpg
    55 KB · Visningar: 54
  • Skärmavbild 2023-12-05 kl. 11.48.12.png
    Skärmavbild 2023-12-05 kl. 11.48.12.png
    65,6 KB · Visningar: 55
  • Skärmavbild 2023-12-05 kl. 12.05.03.png
    Skärmavbild 2023-12-05 kl. 12.05.03.png
    153,2 KB · Visningar: 57
Last edited:

Bastardo

Medlem
De här buteljerna anlände på min hallmatta i förmiddag:
Domaine André Lorentz Pinot Gris Grand Cru Kirchberg de Barr Clos Zisser Monopole 2020.
Jag fastnade för namnet, som är kort och koncist … :p
Nästa vecka blir det nog en ny beställning på några flaskor till, men inte samma, så klart.
Lite info om producenten och vinet:

Om ni har några vinvänner som ni kan gå ihop med, så är det ett lysande tillfälle att skaffa lite viner som är inte så lätt att få tag på.
Ni som känner er lite äventyrliga, kan kanske kontakta firman antingen via e-post eller att ringa och fråga vad det kommer att kosta totalt att köpa lite större mängd viner därifrån.
”Free delivery when you order 6 cartons.”

Jag har inte skaffat mina viner på det sättet, men jag känner till flera medlemmar här som är oerhört vana vid den hanteringen. Och då får ni avgöra själv om ni vågar beställa vinet utan att betala in vinskatt till staten eller inte. Jag tar aldrig den risken, för jag vill inte stå där en vacker dag utan mina viner fast jag har betalat för dem.
Mitt köpställe behåller jag för mig själv, men sök på nätet, så kanske ni hittar …
Monopole
A Fench term referring to a single vineyard or Climat with just one owner.
Källa: WINE DECODED
The Clos Zisser
The Clos Zisser is located in the middle of the Kirchberg of Barr covering a surface of 3,5 Ha.
The soil is marly-calcareous ; it is a shallow soil with plenty of rocks. Thanks to its exceptional soil, its climate and exposure, we are able to produce the finest quality wines with great aging potential, such as our « Vendanges Tardives » (late harvests) and « Sélection de Grains Nobles » (selection of noble grapes).
Källa: Obs! ”In the Klipfel Cellar one can find wines from 1921, 1929, 1939, 1942, 1943, 1945 or 1959.
In 1984, the Klipfel Estate is one of the first to use French oak barrels from Burgundy, the famous Red Barrels, for the maturing of its Pinot Noir wine.”
 
Last edited:

m3lk3r

Medlem
Har beställt ett par St Joseph, La Croix de la Perrière 2020, från i beställningssortimentet: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-joseph-2005101/
Priset på 149 kr känns lite väl lågt. Som producent anges Maison Johanès Boubee vilket snarare verkar vara ägare.
Bildgooglar man får man upp ett vin med rätt namn på bilden som kostat så lite som ca 7 euro i Frankrike vid någon lokal rea. Ändå har munskänkarna gett den 15p och skrivit "mer än prisvärt" vid dåvarande 199 kr.
Producenten verkar egentligen heta Les Caves Saint Ronain och har mest grejer från södra Rhone, inget jag känner igen men har noll koll på Rhone.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En tidig julklapp från Flaskposten (första beställningen, från dem och av några lite äldre viner öht faktiskt).
Flaskorna verkar vara i fint skick, så känns hoppfullt!

Visa bifogad bild 30852
Fantastiskt fina flaskor i fin form!
Ser extra mycket fram mot din smaknot av Il Carbonaione. Håller deras 2019 som årets största italienska ungvinsnjutning samman med 2012 Paleo.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har beställt ett par St Joseph, La Croix de la Perrière 2020, från i beställningssortimentet: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-joseph-2005101/
Priset på 149 kr känns lite väl lågt. Som producent anges Maison Johanès Boubee vilket snarare verkar vara ägare.
Bildgooglar man får man upp ett vin med rätt namn på bilden som kostat så lite som ca 7 euro i Frankrike vid någon lokal rea. Ändå har munskänkarna gett den 15p och skrivit "mer än prisvärt" vid dåvarande 199 kr.
Producenten verkar egentligen heta Les Caves Saint Ronain och har mest grejer från södra Rhone, inget jag känner igen men har noll koll på Rhone.
What could possibly go wrong? 🎅
 

Bastardo

Medlem
De här, lite blyga flaskorna, ville inte vara med på bild, så jag knäppte ett kort i smyg, bara därför att jag kan … alltid retar det någon, som man brukar säga.
Inte min egendom, fast de står just nu hemma hos mig. Men förhoppningsvis inte så länge, för jag bor inte i någon mastodontlägenhet. :cool:
P.S. Mina Alsaceflaskor var så höga att de var tvungen att göra ett hål i locket på frigolitlådan för att få plats. Och med en stor glädje upptäckte jag att i alla fall en person hade gillat det inlägget, så hoppet är inte förlorad. Ni andra kanske hade pluggat området så väl att ni känner redan till alla Gran Crus som finns … inklusive hur gamla buteljer det finns i deras källare. Strålande om det vore så, men tyvärr bara önsketänkande.
En del vill inte lära sig nya saker, tydligen.
 

Attachments

  • DSC_0344 (1).JPG
    DSC_0344 (1).JPG
    86,9 KB · Visningar: 99

toblov

Medlem
Vad är ditt problem?! Jag skriver väldigt sällan men är en tyst medlem som agerar i bakgrunden och läser det mesta. Men nu kan jag inte hålla tyst längre. Nu rann min bägare över. Ursäkta men Bastardo du tillför enbart negativitet till forumet. Du beklagar dig ständigt för att du drabbas av påhopp och negativitet men i stort sett alla din inlägg består av just det. Ditt inlägg ovan som exempel, vad vill du egentligen tillföra med det? Vad ska "folk" "gilla" med det?! Har aldrig känt behov att dölja någon person helt men nu gör jag tyvärr det för första gången i min enträgna liv. Skärp dig eller stick iväg! Bittra lilla självömkande surgubbe!

Ber om ursäkt till alla övriga medlemmar som bidrar till att skapa ett trevligt och lärorikt forum men jag behövde får ut detta ur systemet. Over and out!
 

Stefan J

Medlem
Vad är ditt problem?! Jag skriver väldigt sällan men är en tyst medlem som agerar i bakgrunden och läser det mesta. Men nu kan jag inte hålla tyst längre. Nu rann min bägare över. Ursäkta men Bastardo du tillför enbart negativitet till forumet. Du beklagar dig ständigt för att du drabbas av påhopp och negativitet men i stort sett alla din inlägg består av just det. Ditt inlägg ovan som exempel, vad vill du egentligen tillföra med det? Vad ska "folk" "gilla" med det?! Har aldrig känt behov att dölja någon person helt men nu gör jag tyvärr det för första gången i min enträgna liv. Skärp dig eller stick iväg! Bittra lilla självömkande surgubbe!

Ber om ursäkt till alla övriga medlemmar som bidrar till att skapa ett trevligt och lärorikt forum men jag behövde får ut detta ur systemet. Over and out!
Delar din åsikt till fullo.
 

Sebran

Medlem
Tillbaka till topic - jag köpte nyligen några mogna / halvmogna flaskor riesling från wine-trader.de. De har ett bra utbud på äldre årgångar till rimliga priser och allt funkade smidigt både med betalning och leverans. Om någon vill ha en rabattkupong så ger XMAS10 10%.

Heymann - Löwenstein 2009 Uhlen L Laubach Riesling GG
2x Heymann - Löwenstein 2012 Uhlen L Terroir Laubach Riesling GG
Philipp Kuhn 2015 Saumagen Riesling GG
Kühling - Gillot 2016 Nierstein Pettenthal GG
Egon Studert 1988 Zeltinger Sonnenuhr Riesling AUSLESE (för 14€ o_O)
 

Bastardo

Medlem
Tillbaka till topic - jag köpte nyligen några mogna / halvmogna flaskor riesling från wine-trader.de. De har ett bra utbud på äldre årgångar till rimliga priser och allt funkade smidigt både med betalning och leverans. Om någon vill ha en rabattkupong så ger XMAS10 10%.

Heymann - Löwenstein 2009 Uhlen L Laubach Riesling GG
2x Heymann - Löwenstein 2012 Uhlen L Terroir Laubach Riesling GG
Philipp Kuhn 2015 Saumagen Riesling GG
Kühling - Gillot 2016 Nierstein Pettenthal GG
Egon Studert 1988 Zeltinger Sonnenuhr Riesling AUSLESE (för 14€ o_O)
Tack så mycket, Sebran!
Och hur är det med svensk moms, vinskatt och frakt? Kan firman ordna allt det här, eller får man sköta vissa delar själva? :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Promenerade förbi en vinaffär som visade sig ha en hel del lovande vitt gott!

PXL_20231214_153031240_Original.jpeg


Mor och dotter driver Château de la Gravelle i Muscadet. De gör massor bra och detta är deras paradvin:
2007 Château de la Gravelle Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Grande Cuvée Don Quichotte
Ångrar att jag inte köpte hela lagret vid första besöket. Istället gock jag tomhänt hem, Googlade, kontaktade domänen och sent omsider fick jag ett bra svar och återvände till butiken. Och… Bara en flaska kvar :vägg:

2022 Weingut Ewald Gruber Grüner Veltliner Green! PEPP
Två flaskor är bättre än en!
GV är jag ännu bara mitt i min första introduktionskurs. Forskning är spännande!

2021 Vignoble Poiron-Dabin Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Vielles Vignes Domaine de Chantegrolle
Längsta namnet i mannaminne, därför bra med två flaskor.
Gillar det mesta från Poiron-Dabin…

2016 La Spinetta Vermentino Casanova della Spinetta Toscana IGT
La Spinetta är nästan alltid bra och alltid överprisaatta, iaf här i Japan jämfört med Europa…

2020 Reserve de la Verdière Muscadet
Snorbilligt och 'specialcuvée' för Japan. Så, ja, varför inte? I värsta fall är det ju alltid gratis att vaska den.
I bösta fall köper jag en låda!
Vi får la SNART se om detta är HET eller GET.
 
Toppen