Viktor Mörberg
Medlem
Guigal St Joseph -10 från Philipson för knappa 500:- är riktigt bra.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
...efter en relevant påminnelse från @vintomas har jag beslutat vaska de österrikiska vinerna. 1985 uppdagades ju deras fusk med att hälla glykol i vinerna (så de skulle verka sötare än de i själva verket var). Att dricka glykol är bara bra för Illern Göran och för Trump (han får gärna självmedicinera med glykol mot vad-som-helst).All I want for Christmas is you...
Visa bifogad bild 25080
2 halvor 1981 Beerenauslese från underbara Rust.
1995 Dom Tricoire, Rivesaltes
1929 Banyuls
2010 GPL
...det bästa är nog ändå att tomten inte kommit än, bara brevbäraren!!!
Till @Crist(al)ian 77Var förbi Gröna skylten dagarna före jul för att köpa lite öl och NZ sauvignon blanc. Alltså ett modest inköp. Inga pengar att snacka om. Julen står för dörren och allt sånt.
Ser då en flaska Orpale 2008 stå på hyllan. Vänta nu, skrevs det inte några inlägg om den på finewines? Joooo, det tror jag. FOMO!
Så. Nu ligger en sån i källaren.
Var skickar jag fakturan??
...och till @Mattias Schyberg. Hans inlägg ränderade allvarlig FOMO hos mig som slutade i tre inköpta flaskor.
Egentligen händer inte så mycket med sprit som förvaras på ett vettigt sätt i oöppnad flaska. Med åren tar drycken mer smak av faten och blir aningen snällare i sina toner enligt mig. Eftersom rom produceras i varmt klimat är den dock mer utsatt för värme och sol och kan vid dålig förvaring och framförallt med tid tappa färg, bli grumlig och i värsta fall börja oxidera. Så min farhåga för ovan köpta flaskor är mer baserat på hur många klåpare som haft flaskorna innan mig än innehållets förmåga att överleva långtidslagring@Barolonissen Vad händer vid (flask)lagring av sprit? Utvecklar de tertiära aromer likt vin? Jag trodde inte det hände så mycket men jag är idel öra.
Har druckit en Johnny Walker Red Label inköpt i Seoul under tidigt 70-tal, som var helt magisk. Men, vet inte om de buteljerade bättre skit på den tiden...@Barolonissen Vad händer vid (flask)lagring av sprit? Utvecklar de tertiära aromer likt vin? Jag trodde inte det hände så mycket men jag är idel öra.
Spännande!!!Visa bifogad bild 25102
Kunde verkligen inte låta bli att buda hem 3 flaskor rom och brandy från 70-talet. Via Catawiki. Nu återstår att få hem flaskorna och se om de går att dricka.
1. Hawaiian Rum Island Gold 40%
2. Myers` Rum World Famous Dark and Mellow
Planters Punch 100% Fine Jamaica Rum 40%
3. Veterano Osborne Brandy
Hade samma upplevelse med en flaska Chivas från tidigt 80-tal. Det roliga med gammal sprit är att testa om den var annorlunda förr i tiden. Den har ju knappast blivit bättre med lagring.Har druckit en Johnny Walker Red Label inköpt i Seoul under tidigt 70-tal, som var helt magisk. Men, vet inte om de buteljerade bättre skit på den tiden...
Smakade en Wirre som buteljerades på 20-talet och den kändes som om den hade "bleknat" betagligt.Hade samma upplevelse med en flaska Chivas från tidigt 80-tal. Det roliga med gammal sprit är att testa om den var annorlunda förr i tiden. Den har ju knappast blivit bättre med lagring.
Blev även lite extra brunello av di NeriSista inköpet för året för min del blev en bunt 2016 brunellos.
Alltid gillat brunellos så känns som det är svårt att gå fel.
Saknas på bilden gör 4x MastroJanni halvmagnum som beställts från Xtrawine men TNT har några dagars julledigt nu så ligger väntande någonstans.
Visa bifogad bild 25096
A71 betyder deggad första kvartalet 2017, vilket antagligen innebär bas ’11.Nyårsmiddagen blev med en underwhelmande 1996 Château Montrose.
Väl hemma unnade vi oss några droppar 久保田生原酒 samman med de traditionella soba-nudlarna.
Sen blev det västerländskt nyårsfirande med Skumpa bid 12-slaget.:
N.V. Laurent Perrier Rosé Brut med en buteljering som nådde oss med en avtagbar metallklänning.
Lite skoj!
Noterade samtidigt en mysig pre-flightsfylla i Doha då vi fastnade knappt 2h på en runway inför take-off, och det enda de var tillåtna servera ombord var: deras Champoo. I detta fallet: LPRB, som jag uppskattade med dess ymniga bornyr, fräscht röda bär och godsaker… Men som kostade galet för mycket i Swe för att køpa in då jag var där.
Återresa till Tokyo:
Fick så tag på en flaska för 250 pix plus ca 130 i frakt.
Helt ok.
Men, vinet som klunkades i afton var avsevärt äldre. Iaf helt annorlunda. Så här såg korken ut.:
Visa bifogad bild 25135
Någon av nördarna här som kan tyda degg-datum?
- Så jag får veta vad det är jag aldrig mer vill ha i glaset framför mig.
(I hear you, @Elvis Re mogen Barolo.)