Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Vilken stilig gosse … det må jag säga. :p
P.S. Ta vinet inte för allvarligt!

Attachments

• Skärmavbild 2023-12-15 kl. 21.13.42.png
    Skärmavbild 2023-12-15 kl. 21.13.42.png
    324,3 KB · Visningar: 63

Per Stade

Lege artis
Vad är ditt problem?! Jag skriver väldigt sällan men är en tyst medlem som agerar i bakgrunden och läser det mesta. Men nu kan jag inte hålla tyst längre. Nu rann min bägare över. Ursäkta men Bastardo du tillför enbart negativitet till forumet. Du beklagar dig ständigt för att du drabbas av påhopp och negativitet men i stort sett alla din inlägg består av just det. Ditt inlägg ovan som exempel, vad vill du egentligen tillföra med det? Vad ska "folk" "gilla" med det?! Har aldrig känt behov att dölja någon person helt men nu gör jag tyvärr det för första gången i min enträgna liv. Skärp dig eller stick iväg! Bittra lilla självömkande surgubbe!

Ber om ursäkt till alla övriga medlemmar som bidrar till att skapa ett trevligt och lärorikt forum men jag behövde får ut detta ur systemet. Over and out!

Li Ti’s råd

Äger du tvenne slantar, sade Li Ti på en resa,
köp då ett bröd och en blomma.
Brödet är till för din föda.
Blomman du köper betyder
att livet är värt att leva.

Eller en flaska gott vin.

Bastardo

Medlem
Har beställt ett par St Joseph, La Croix de la Perrière 2020, från i beställningssortimentet: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-joseph-2005101/
Priset på 149 kr känns lite väl lågt. Som producent anges Maison Johanès Boubee vilket snarare verkar vara ägare.
Bildgooglar man får man upp ett vin med rätt namn på bilden som kostat så lite som ca 7 euro i Frankrike vid någon lokal rea. Ändå har munskänkarna gett den 15p och skrivit "mer än prisvärt" vid dåvarande 199 kr.
Producenten verkar egentligen heta Les Caves Saint Ronain och har mest grejer från södra Rhone, inget jag känner igen men har noll koll på Rhone.
Jag har fått flera indikationer från källor som jag tror på, att det kan vara ett riktigt kap för det priset! Dock tar det lite tid att hitta pålitlig information om vinet. 😀
”Saint-Joseph La Croix de la Perrière 2020 är en elegent och smakfull vin från den franska Rhône-dalen. Vinet är tillverkat av en kombination av druvor, inklusive 90% Syrah och 10% Roussanne, vilket ger det en unik karaktär och smakprofil.
Doften av Saint-Joseph La Croix de la Perrière 2020 är komplex och fruktig, med inslag av björnbär, svarta vinbär och lakrits. Smaken är rik och fyllig med mjuka tanniner och toner av mörk choklad, rök och peppar.”
Källa: vinodino.se/
Go figure out … Har Munkis gett vinet 91p, så bör det vara ett mycket lyckad köp. De är mest kända att ge hela tiden underbetyg i sina recensioner, så det är svårt att ta deras betyg på fullaste allvar varje gång.
WinePartners Nordic AB: Har ett brett sortiment av viner, med fokus på kvalitet. De samarbetar med ett antal framstående producenter från flera vinländer. Samma källa som ovan.

Last edited:

m3lk3r

Medlem
Jag har fått flera indikationer från källor som jag tror på, att det kan vara ett riktigt kap för det priset! Dock tar det lite tid att hitta pålitlig information om vinet. 😀
”Saint-Joseph La Croix de la Perrière 2020 är en elegent och smakfull vin från den franska Rhône-dalen. Vinet är tillverkat av en kombination av druvor, inklusive 90% Syrah och 10% Roussanne, vilket ger det en unik karaktär och smakprofil.
Doften av Saint-Joseph La Croix de la Perrière 2020 är komplex och fruktig, med inslag av björnbär, svarta vinbär och lakrits. Smaken är rik och fyllig med mjuka tanniner och toner av mörk choklad, rök och peppar.”
Källa: vinodino.se/
Go figure out … Har Munkis gett vinet 91p, så bör det vara ett mycket lyckad köp. De är mest kända att ge hela tiden underbetyg i sina recensioner, så det är svårt att ta deras betyg på fullaste allvar varje gång.
WinePartners Nordic AB: Har ett brett sortiment av viner, med fokus på kvalitet. De samarbetar med ett antal framstående producenter från flera vinländer. Samma källa som ovan.
Har ett par att hämta ut, ska försöka komma ihåg att testa en i mellandagarna. Har fortfarande inte jättehöga förväntningar men det är väl lika bra!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite rött, lite vitt och lite sött. En fin blandning!

PXL_20231219_064435651.jpg

2018 Pierre Cross 'Les Aspres', Minervois, två fl
2007 Domaine François Cotat Sancerre La Grande Côte
2021 Bodega Garzón Albariño Reserva, Uruguay
2007 Château de la Gravelle Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Grande Cuvée Don Quichotte

1985 Domaine Le Vieux Chêne Rivesaltes

Särskilt glad åt att butiken som hade den fantastiska Muscadetten lät mig köpa ägarens egen flaska, som han stoppat undan. Djup tacksamhet!

Den spar jag tills nästa Muscadetälskare tittar förbi och säger "Skål!" 🤗

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tillbaka till topic - jag köpte nyligen några mogna / halvmogna flaskor riesling från wine-trader.de. De har ett bra utbud på äldre årgångar till rimliga priser och allt funkade smidigt både med betalning och leverans. Om någon vill ha en rabattkupong så ger XMAS10 10%.

Heymann - Löwenstein 2009 Uhlen L Laubach Riesling GG
2x Heymann - Löwenstein 2012 Uhlen L Terroir Laubach Riesling GG
Philipp Kuhn 2015 Saumagen Riesling GG
Kühling - Gillot 2016 Nierstein Pettenthal GG
Egon Studert 1988 Zeltinger Sonnenuhr Riesling AUSLESE (för 14€ o_O)
Har du testat Egon? Beställde just 7 st Spätlese för €10.

Coda

Medlem
Kommer antagligen ge mig på den i jul och mellandagarna. Någon här som redan hunnit prova eller folk lägger ner den direkt?

Attachments

• CF4624C7-C0B5-426A-B6D4-B350C5396E9D.jpeg
    CF4624C7-C0B5-426A-B6D4-B350C5396E9D.jpeg
    36,6 KB · Visningar: 138

Bastardo

Medlem
Har ni haft problem med vinkompisar som är urusla att hämta ut sina viner?
Alltså på det viset att det kan ta nästan hur lång tid som helst innan de till sist gör det.
Och sen måste man påminna vissa flera gånger innan de ens betalar för sin del. Jag funderar på att sluta med den servicen utom med min bästa vinvän, som jag har känt även mer personligt över 12 år. Det är aldrig några problem med honom.

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 30938

En av familjens ungdomar kom på mig när jag öppnade dagens vinleverans. "Inga paket öppnas innan julafton!", deklarerades. Innebär det att man måste lägga dem under granen? Eller kan jag gömma dem i vinkällaren direkt?
Göm dem först i din vinkällare och sen måste du ta ut dem på självaste julafton och lägga under granen. Sen när den här proceduren är gjort efter alla konstens regler är det fritt fram för dig att besluta vad du ska göra med dem sen … ;)

Toppen