Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

pinoten

Medlem
1742596121033.jpeg

Veckans inköp. Har druckit billigare alternativ från bägge producenterna tidigare och de har ju varit bra så det blir intressant att testa dessa så småningom. Blir också bra för balansen i vinkällaren då rödvinsinköpen mest har gått mot Pinot Noir på sistone.

matage

Medlem
Fick också mailet. Hur är Sainte Anne?
Jag tycker Sainte Anne är riktigt god och än mer med lite tid och i förhållande till prislappen. Odlarprofil med en del karaktär. Vill minnas den som lätt autolytisk med bakade äpplen och en nypa "funk".
Jag tog två lådor för att ha nåt med mer karaktär i kylarna som man kan ta en flaska utan att fundera alltför mycket.

Dovberg

Medlem
Var det nån som plockade upp Riffault Monoparcelle 538 idag?
Glömde helt bort släppet och nu är de ju så klart slut...
Ja jag satt på helspänn och beställde kl 10 på sekunden. Har inte druckit hans viner innan men att han gör viner på SB med en burgundisk touch samt lovord från @buteljen fick mig att bli nyfiken. 30 kr billigare än förra årgången med och en bra årgång. 469 verkar fortfarande beställningsbar verkar det som så där har du ju fortfarande chans att beställa.

Nu har jag kommit igång med mitt budande på Idealwine och det verkar funka väldigt bra så här långt. Finns ju ungefär hur mycket vin som helst och mitt mål är framförallt att få in lite mer halvvlgrat/färdiglagrat vin i källaren (som domineras av SB-köp från de senaste åren). Nu är första lådan på väg hem och den kommer innehålla en salig röra av säkra kort och chansningar

1 st Chateau Palmer 1994
3 st Chateau Montrose 1991
1 st Leoville Las Cases 1998
3 st Poujeaux 1997
2 st d'Issan 2016
1 st Dauvissat 1er cru La Forest 2018
1 st Ganevat En Billat 2018

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har jag kommit igång med mitt budande på Idealwine och det verkar funka väldigt bra så här långt. Finns ju ungefär hur mycket vin som helst och mitt mål är framförallt att få in lite mer halvvlgrat/färdiglagrat vin i källaren (som domineras av SB-köp från de senaste åren). Nu är första lådan på väg hem och den kommer innehålla en salig röra av säkra kort och chansningar

1 st Chateau Palmer 1994
3 st Chateau Montrose 1991
1 st Leoville Las Cases 1998
3 st Poujeaux 1997
2 st d'Issan 2016
1 st Dauvissat 1er cru La Forest 2018
1 st Ganevat En Billat 2018
En härlig mix och vilket snyggt gäng från Bdx!
'91 Montrose blir spännande! Har den på min bucket list.
Årgången 1991 i Bordeaux är ju ett stort och välkänt sorgebarn. Frosten slog stenhårt i april och en natt med typ minus 15 grader slog den ut mer än halva skörden i Bordeaux. Men så har vi Montrose, som genom bra geografi klarade sina rankor nästan helt oskadda. Vingården ligger ju precis vid Gironde. Värmen från floden skyddade vinstockarna från den bitande kylan. Det snällaste man kan säga om de allra flesta vinerna från 1991 är att de är undermåliga. Montrose skapade dock en fullvärdig juvel. Lite som Chateau Suduiraut i Sauternes 1982, när de gjorde ett magiskt vin medan alla andra misslyckades med årgången. Så att ha tre flaskor av den där 91:an Montrose är verkligen något speciellt!

StefanAkiko

7 halvflaskor flytande godis har hittat hem!​

PXL_20250328_073651311.jpg

Äntligen! Två halvflaskor av _
2014 Château Lafaurie-Peyraguey L'Or de Lafaurie-Peyraguey
"L'Or" – namnet säger ju allt, eller hur? 😉
Det här är prestige-cuvéen från denna anrika och eminenta Sauternes-producent. De bästa av de bästa druvorna. Blir spännande att se hur 2014-årgången har utvecklats.
  • Någon som har provat LP's "guld" tidigare?
Ser verkligen fram emot att prova en nu, snart, men det kanske dröjer ett tag.
Får suga lite på karamellen först! Har ju en hel hylla vacker Port, Maury, Rivesaltes och Banyuls att avnjuta...

Stänkte också in ett gäng på 5 halvor från Guiraud:
1989 Château Guiraud
Har bara undantagsvis blivit förförd av Guiraud. De mörknar snabbt och brukar kunna stavas "enkelspåriga". Har dock gillat ett helt gäng av deras torra vita Bdx, "G" de Guiraud.

Hardolph

Medlem
20250329_184316.jpg
Jag hamnade i Paris och efter en evighetslång taxiresa (ca en halvmil rent geografiskt sett) så lyckades jag hamna i en mycket trevlig vinbutik. Tre buteljer inhandlades och förpackades på ett mycket föredömligt sätt. Bilder på buteljerna kommer när jag åter anlänt till de mer civiliserade delarna av världen.
20250330_110734.jpg

StefanAkiko

Lite blandad kompott auktionsfynd för att stilla behoven hos min inre gottegris.

PXL_20250328_073335197.jpg

2000 Sandeman Porto Vintage The Hat Cape (i original lyxlåda)
2000 Taylor's Vintage
Burmester 20 yr tawny
Taylor's 20 yr tawny
1975 Château Petit Mayne, Sauternes
1971 Domaine Sainte Lucie, Rivesaltes
1982 Riveyrac, Rivesaltes

Ropade precis in lite gammal Barbaresco på Idealwine. Vi får se om de är drickbara:

Gaja Barbaresco 1969
Produttori di Barbaresco Riserva Rabaja 1974

Och tre flaskor av Enrico Serafino Riserva (för mej helt okänd producent). Vet inte ens årgång eftersom de lapparna trillat bort, men de ser väldans gamla ut. En galen chansning för 30 euro stycket antagligen

Toppen