Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Tittar till en nyss hämtad låda av Rotem & Mounir Saouma CdR Inopia Blanc 2021.

6p Inopia 2504.jpg


Drack nyligen -19 (höga poäng hos Jancis) parallellt mot -21 och tyckte -21:an var solklart bättre.
Fin djup frukt, örtighet, komplexitet, helt ok syra, skön viskositet och munkänsla.
Drack -17 i somras på lokal och ser nu fram emot att följa dessa även med mer ålder.
Vit Rhone, helt klart en ny crush.
 
Tittar till en nyss hämtad låda av Rotem & Mounir Saouma CdR Inopia Blanc 2021.

Visa bifogad bild 34115

Drack nyligen -19 (höga poäng hos Jancis) parallellt mot -21 och tyckte -21:an var solklart bättre.
Fin djup frukt, örtighet, komplexitet, helt ok syra, skön viskositet och munkänsla.
Drack -17 i somras på lokal och ser nu fram emot att följa dessa även med mer ålder.
Vit Rhone, helt klart en ny crush.
Alltså, den där är så himla bra. Tycker både ’19 och ’21 är kanon! Som en mix av vit Rhône och deras Bourgogne Blanc.
 

Boletus

Medlem
Tittar till en nyss hämtad låda av Rotem & Mounir Saouma CdR Inopia Blanc 2021.

Visa bifogad bild 34115

Drack nyligen -19 (höga poäng hos Jancis) parallellt mot -21 och tyckte -21:an var solklart bättre.
Fin djup frukt, örtighet, komplexitet, helt ok syra, skön viskositet och munkänsla.
Drack -17 i somras på lokal och ser nu fram emot att följa dessa även med mer ålder.
Vit Rhone, helt klart en ny crush.
En stor favorit här hemma. Håller helt med om att 2021 är vassare än tidigare årgångar.

Vit rhone är magiskt när allt sitter, men ofta är syrorna för låga och alkoholen och priset för höga.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tvenne Muscadetter upphämtades på Farstaplan, på väg mot studion. Systembolaget var stolt mellanhand. Nästan så att bolaget uppfattade sig själva som fantastiska. Grattis till deras avsaknad av ödmjukhet. Det är alldeles säkert otroligt bra för Sverige och nykterheten.

PXL_20250403_161140269.jpg


Men, oavsett knepig mellanhand och med lite tur är dessa viner mumsiga.
 

Hardolph

Medlem
Visa bifogad bild 34093Jag hamnade i Paris och efter en evighetslång taxiresa (ca en halvmil rent geografiskt sett) så lyckades jag hamna i en mycket trevlig vinbutik. Tre buteljer inhandlades och förpackades på ett mycket föredömligt sätt. Bilder på buteljerna kommer när jag åter anlänt till de mer civiliserade delarna av världen.Visa bifogad bild 34094
20250404_183302.jpg

Så här blev det. Hade egentligen bara tänkt köpa Agrapart Mineral 2018 för 120 europapengar men impulsköpte de två andra buteljerna också. Impulser har man av en anledning och emellanåt får man helt enkelt följa dom. Extra bonus blir det när man får Avizoisen, också 2018, för samma pris. Den sista buteljen köpte jag mest för namnet och för att den säkert kan vara kul. Domaine A. et P. Villaine Saint-Jacques Ruilly village Blanc 2022. 38 eurosar.
 
Liten auktionsvinst på Bukowski. Eftersom jag inte kan klicka tillräckligt snabbt när vinerna släpps, så blir det till att betala några extra kronor i efterhand... (ändå rätt bra priser, om man jämför med vad Winesearcher säger att de kostar).
Visa bifogad bild 34143
beklagar att du fick lägga på litet för att få dem. Berätta hur du gillade T Voetpad när du öppnat den
 

MartinBz

Medlem
beklagar att du fick lägga på litet för att få dem. Berätta hur du gillade T Voetpad när du öppnat den
Var det du som sålde? ;)
Det blev ett visst påslag, men om man tittar internationellt, så verkar Sadies viner gå för ännu mycket mer än vad jag fick betala den här gången.

Rapport kommer om T Voetpad, när jag väl druckit den!
 
Så kom de gamla Enrico Serafino Barbaresco Riserva flaskorna hem, köpta för 30 euro styck (3 st). Hög nivå i alla och vinet ser klarrött och friskt ut. Men hur gamla är de? Årgångslapparna har trillat bort på allihop och den enda indikationen jag kan se är att de är 72 cl. Dvs före runt 1975 när Europa bytte till 75 cl.

I övrigt verkar inte Serafino ha bytt etikett någonsin, flaskor från 40-talet ser likadana ut. Finns väl en viss risk att det inte står på korken heller, och då kommer jag aldrig få reda på årgången. Spännande iaf!

Edit: jag har mejlat bilderna till Enrico Serafino nu!

IMG_4762.jpeg
IMG_4763.jpeg
 
Last edited:
Var det du som sålde? ;)
Det blev ett visst påslag, men om man tittar internationellt, så verkar Sadies viner gå för ännu mycket mer än vad jag fick betala den här gången.

Rapport kommer om T Voetpad, när jag väl druckit den!
nej nej - jag hade samma impuls som du och bjöd emot dig - väl bekomme! Skurfberg tycker jag är världsklass på. Eben Sadie är den producent som tillsammans med Leoville Barton är mest välrepresenterad i min vinkällare.
 

MartinBz

Medlem
nej nej - jag hade samma impuls som du och bjöd emot dig - väl bekomme! Skurfberg tycker jag är världsklass på. Eben Sadie är den producent som tillsammans med Leoville Barton är mest välrepresenterad i min vinkällare.
Jag gör mitt bästa för att fylla på med Sadies viner. Jag har en del av hans röda, men de vita brukar vara svårare att få tag på. Drack Palladius -20 för ett litet tag sedan och det var ljuvligt! Ser fram emot att prova Skurfberg, har aldrig smakat det förr!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så kom de gamla Enrico Serafino Barbaresco Riserva flaskorna hem, köpta för 30 euro styck (3 st). Hög nivå i alla och vinet ser klarrött och friskt ut. Men hur gamla är de? Årgångslapparna har trillat bort på allihop och den enda indikationen jag kan se är att de är 72 cl. Dvs före runt 1975 när Europa bytte till 75 cl.

I övrigt verkar inte Serafino ha bytt etikett någonsin, flaskor från 40-talet ser likadana ut. Finns väl en viss risk att det inte står på korken heller, och då kommer jag aldrig få reda på årgången. Spännande iaf!

Edit: jag har mejlat bilderna till Enrico Serafino nu!

Visa bifogad bild 34148Visa bifogad bild 34149
Jag är personligen extremt nyfiken på vad du får veta av producenten. Ser fram emot allt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Har kämpat hårt!​

PXL_20250416_155430490.jpg


2020 Les Bètes Curieuses – Muscadet de Sèvre-et-Maine La Perdrix de l’année (sur granit)
Melon de Bourgogne – Loire


Ett vin som ser ut att ha växt upp i grönsakshandeln men utbildats vid Sorbonne. Det doftar som om citrusfrukter gått i gruppterapi tillsammans med en stenkross från en granitås. Syrorna är så fokuserade att de kunde lära ut kampsport i Kyoto.
Inget behov av att skynda – det här är en flaska som vet att tiden arbetar för den, inte emot. Man dricker den nu för att känna hur mineralitet och syra dansar i linnekläder. Man dricker den om fem år för att se om den bytt till kavaj.



1971 Seppelt Moyston Claret – Great Western
Red Bordeaux Blend – Australia


Korken gav vika med värdighet – i två akter – men vinet själv valde en annan ingång. Först: som ett rådjur på blankis. Skakigt, tveksamt, nästan charmigt tafatt.
Men sedan – som om Herakles bytte plats med Hamlet – reser det sig med en fjäderlätt struktur, nätt frukt och hög syra som lika gärna kunde ha bott i Saint-Julien. En elegant överlevare från ett annat sekel, utan spår av oxidation eller trötthet.
Den bär en arketyp av bättre Bordeaux från 1990-talets mindre lyckade år, tänk 1992, 1993 eller 1997, men är ett australiskt långlivat kuriosum. Den gjorde jobbet som ett vitt vin på restaurangen och gav samtidigt intellektuell näring för reflexion, sniffning och goda minnen.
Drick inom typ 15 år – eller när världen ändå håller på att gå under.



2000 Château Rombeau – Côtes du Roussillon Villages Elise Vieilles Vignes
Southern Red Blend – mostly Syrah (feels like)


Flaskans yttre: en övning i terroir, bokstavligt talat – täckt i jord, korken som ett fuktigt skämt. Men bakom denna gyttja: klarhetens triumf.
Doften är ren. Smaken är en stram symfoni där Syrah spelar första fiol och Grenache får nöja sig med att köra bilen hem. Det är en sydfransk vinupplevelse som vägrar skrika – den viskar.
Kanske monolitisk, ja. Men ibland vill man hellre ha en katedral än en labyrint. Ett vin för den som uppskattar elegans före komplexitet och vet att också tystnad kan vara en dygd.
Inget behov av brådska. Den här flaskan är redan framme – men väntar gärna på dig.
 
Toppen