Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tittar till en nyss hämtad låda av Rotem & Mounir Saouma CdR Inopia Blanc 2021.

Visa bifogad bild 34115

Drack nyligen -19 (höga poäng hos Jancis) parallellt mot -21 och tyckte -21:an var solklart bättre.
Fin djup frukt, örtighet, komplexitet, helt ok syra, skön viskositet och munkänsla.
Drack -17 i somras på lokal och ser nu fram emot att följa dessa även med mer ålder.
Vit Rhone, helt klart en ny crush.
Enorm njutning! Mums! Fantastiskt! Lyx!

Jag är personligen extremt nyfiken på vad du får veta av producenten. Ser fram emot allt!
Producenten finns än idag och började sin verksamhet under samma namn på 1880-talet

Är fortfarande inte klok på hur gamla flaskorna är. Och inte blev jag mer klok när det dök upp identiska flaskor på Idealwine som hade halsetiketten kvar, utan årgång. Det verkar otroligt nog vara en Barbaresco Riserva utan årgång. Kanske t.o.m. en blandning av årgångar? Har ingen aning om vad som var tillåtet i Piemonte på 1950-60 talet

Har öppnat en av flaskorna och vinet var kraftfullt i färgen och tanninrikt. Dock doftade och smakade det kokta rödbetor och soptipp och hälldes ut. Hoppas på mer tur i de andra flaskorna

Last edited:
Och bara för det googlade jag på NV-barbaresco. Gaja gjorde tydligen årgångslösa riservor fram t.o.m 1956.

Den tidigaste Barbaresco Riserva från Enrico Serafino med årgångsbeteckning är från 1945 (CellarTracker). Kan vinet vara från före 1945? Eller gjorde man både årgångs och icke-årgångsvin samtidigt?

Tyvärr var producenten till föga hjälp, de sade bara före 1970. Man kan tycka att någon där borde sitta på den kunskapen.

IMG_4809.jpeg

Toppen