Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Rexel

Medlem
Jag litar utan tvekan på din känsla för Barolo. Jag utgår från att bli nöjd och pålägget verkar ju inte vara mer än strax över 100 %, vilket är grymt jämfört med de flesta ställen i Svedala! :)
Min note från CT (93P)
Nose has plenty of roses, herbs and licorice,smoke/tobacco, leather, i also find a little sweet vanilla, little oak....really nice smell.
Taste with ripe cherrytones, licorice, pepper, other herbs, really nice. The acidity is medium-, tannins are well integrated, good balance. A little hot (from alcohol), a year or two on the back, next bottle 2016-Q3

Vi får se vad ni tycker och om din vältränade näsa och gom håller med:)

Trevlig kväll, själv ska vi på 50-års kalas:) Och dricka plonk:(

Mattias Schyberg

Administratör
Min note från CT (93P)
Nose has plenty of roses, herbs and licorice,smoke/tobacco, leather, i also find a little sweet vanilla, little oak....really nice smell.
Taste with ripe cherrytones, licorice, pepper, other herbs, really nice. The acidity is medium-, tannins are well integrated, good balance. A little hot (from alcohol), a year or two on the back, next bottle 2016-Q3

Vi får se vad ni tycker och om din vältränade näsa och gom håller med:)

Trevlig kväll, själv ska vi på 50-års kalas:) Och dricka plonk:(
Nu är det ju dock enbart lillebror som jag kommer att dricka, så jag räknar inte med riktigt lika fint omdöme som på detta, men om så blir fallet så får du en kyss. :kyss:

Vino fino

Medlem
Planerar ett besök på restaurangen Retour Steak ikväll där det blir en rejäl köttbit mest troligt (kanske deras råbiff om jag är på humör). Hittade en udda Shiraz på vinlistan för 500 danska som jag blev lite nyfiken på. Vad tror det allsmäktiga forumet om 2014 Jauma The Message? Kanske finns det något annat ni absolut skulle rekommendera på deras vinlista istället? Det blir inget bubbel så Selosse behöver ni inte nämna. ;)
Lite sent kanske att kommentera detta men jag måste säga att hummern såg väldigt lockande ut. Förrätterna var också högst rimligt prissatta.

Hur var kvaliteten på maten--- vad tyckte ni?

JakobS

Medlem
Dagens fångst från Viking Cindirella! :D

Alltid varit imponerad av Vikings utbud av Champagne, i princip så har de bara viner från producenter med hög kvalité :)
Det finns också alltid överraskningar på hyllan som inte ingår i det vanliga sortimentet, bland annat så fanns det Krug 2000, dock så avskräckte priset på 2400:-
1909855_10153387134813107_4450730160210576989_n.jpg

MartinE

Medlem
Dagens fångst från Viking Cindirella! :D

Alltid varit imponerad av Vikings utbud av Champagne, i princip så har de bara viner från producenter med hög kvalité :)
Det finns också alltid överraskningar på hyllan som inte ingår i det vanliga sortimentet, bland annat så fanns det Krug 2000, dock så avskräckte priset på 2400:-
1909855_10153387134813107_4450730160210576989_n.jpg
Fin fångst! Utöver din CH-samling är även Taittinger Prélude en trevlig champagne (gjord på chardonnay från Avize och Le Mesnil samt pinot noir från Bouzy och Ambonnay). Tänk om den hade varit husets standardcuvée!

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att ha druckit några Cabernet Franc som givit mersmak på senaste så har jag blivit nyfiken på att prova mer. Beställde lite av det ganska begränsade utbudet av CF från Loire på bolaget.
Visa bifogad bild 5904
Jag saknar lite Couly-Dutheil i din repertoar. Prova gärna Clos de I'Echo (72646) som brukar vara lysande eller Clos de I'Olive 2009 (71553) alternativt den mogna och intressanta 85:an (71805).

Trevligt gäng oavsett. :)

Nebbio

Medlem
Jag saknar lite Couly-Dutheil i din repertoar. Prova gärna Clos de I'Echo (72646) som brukar vara lysande eller Clos de I'Olive 2009 (71553) alternativt 1985 (71805).

Tack för tipsen! Det var en spontanbeställning som jag gjorde i söndagskväll, om jag ska vara ärlig så var det främsta urvalskriteriet att de fanns i webblager så att jag hann få dem innan helgen :) Ska absolut testa dina tips med en framtida beställning. 1985 låter spännande, är det fortfarande liv kvar i det?

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för tipsen! Det var en spontanbeställning som jag gjorde i söndagskväll, om jag ska vara ärlig så var det främsta urvalskriteriet att de fanns i webblager så att jag hann få dem innan helgen :) Ska absolut testa dina tips med en framtida beställning. 1985 låter spännande, är det fortfarande liv kvar i det?
Lite både och. Någon flaska har varit riktigt trött en annan har varit lysande. Stor flaskvariation verkar det som. Det är ett kul vin att prova oavsett och priset för den upplevelsen är ju klart human. Inga garantier således. :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Man skall nog vara blöt grushögspaprikaälskare och lätt nekrofil för att uppskatta den :)
Jag fick en ganska trött flaska men visst, intressant och lärorikt ur nördsynpukt men njae, jag lämnade tillbaka mina två andra flaskor jag beställt. :)

JakobS

Medlem
Fin fångst! Utöver din CH-samling är även Taittinger Prélude en trevlig champagne (gjord på chardonnay från Avize och Le Mesnil samt pinot noir från Bouzy och Ambonnay). Tänk om den hade varit husets standardcuvée!

Skönt att höra, jag har förhoppningar på den. Det fanns Taittinger 08 för samma pris, men jag tänker mig att denna är bättre för direktkonsumtion!

Ingick chokladtomten? ;)

Man hade hoppats det, men tyvärr nej :(

ChristianB

DipWSET
Det verkar vara hett med Dalla Cia; har jag missat något här? ;)

Plockade ut några flaskor idag:
2013 Joseph Chromy Riesling * 6.
2004 Chatêau Couvent des Jacobins * 1.
Barbeito Madeira Rainwater Reserva * 1.

Kan bli provning på Barbeito imorgon kväll tror jag, idag är jag lite seg för att ta några riktiga smaknoter, och det vill man ju på månadens vin! :)

Toppen