Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Beo

Medlem
Lådor och lådor... fick hem denna och då var det innehållet som beställdes. Lådan kom i ett separat paket.

IMG_3154.JPG

IMG_3155.JPG

Pannobile 2012 från medlemmarna som är:
Nittnaus Hans
Gsellmann Andreas
Preisinger Claus
Beck Judith
Achs Paul
Pittnauer Gerhard
Renner Helmuth
Leitner
Heinrich Gernot
mer om dom http://pannobile.com/en/nine-winemakers/nine-winemakers.html.
PS. Nu är det 2013 lådan som gäller. Samma producenter men ny design på lådan.
Min leverantör har två lådor 2012 som ovan kvar, € 245 + frakt

Last edited:

Elvis

Medlem
Är det köpvärt? (Förutom den reflexmässiga kommentaren att alla 2008 är köpvärda.)

Jag har druckit några årgångs-Legras & Haas med ålder som alla varit väldigt bra så jag har gott hopp om deras 2008:a. Samtidigt är det en lätt och trevlig champagne som man dricka ung också. Personer som inte dricker champagne särskilt ofta brukar också tycka om den.

För egen del ville jag dessutom korrigera en obalans i min champagnekällare. Jag har för stor del andel prestiger och vill ha lite mer "drickchampagne" som man korka upp spontant med vänner. Jag gissar att jag kommer att korka upp ett antal av de här redan i sommar.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det köpvärt? (Förutom den reflexmässiga kommentaren att alla 2008 är köpvärda.)
Ja, Legras 2008 är verkligen ett bra köp som är löjligt gott nu men som jag tror kommer ha potential i många år framöver. Att det därtill är väldigt rimligt prisat gör ju inte saken sämre.
Råkade ju ramla in hemma hos Jerome Legras (Som är yngsta brodern) förra veckan när han körde gående niorätters med tema "raid my cellar" och då pratade vi just lite om nollåttans framtidsutsikter.
Köp standardflaska och drick de närmaste åren och magnum för att njuta av när du blir gammal var hans recept och jag kan inte annat än instämma.
Fastnade även rejält för nollsjuan på Magnum, ännu mer generös och mogen än nollåttan och otroligt bra att dricka nu. Vet inte om den kommer att gå och få tag på i Sverige men om den gör kommer den förmodligen ligga lägre i pris än nollåttan vilket gör den till ett utmärkt val till huschampagne om man bara vill dricka och njuta i djupa klunkar utan att lagra allt för länge.
Gällande nollåttan så skulle den finnas kvar till försäljning under hösten och magnumen något längre men resterande skulle få ligga kvar i Legras-källaren för att eventuellt släppas igen om några år.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Pierre Péters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2007 och 2009 beställda. Två av varje.

Även om jag tror de flesta här handlar sina 08'or från andra butiker än SS, så kan det vara intressant att veta att jag idag fick information från PP's svenska distributör att Les Chetillon 2008 är "inhandlad" och kommer att släppas på Systembolaget efter sommaren. Om det är en tillfällig lansering eller direkt i beställningssortimentet var inte avgjort.

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Fick leverans för ett tag sedan av min 3 x Vilmart Cdc från Franska Vinlistan.. Paketet kändes oroväckande lätt och när jag sedan öppnade såg att det mycket riktigt endast låg 2,1 flaskor i kartongen samt en lapp från DHL att de råkat slå sänder en flaska.
Sorgen kände inga gränser. Molnen hopade sig, fåglarna slutade sjunga och jag funderade länge på att ringa in några gråterskor från Nord Korea för göra denna olycka rättvisa.

Tog dock mitt förnuft till fånga och mailade Jan på Franska vinlistan. Fick snabbt svar att detta skulle lösas. Nu, någon vecka senare, ligger alla 3 flaskor hemma i tryggt förvar.

Exemplarisk service från deras sida! Hatten av och 5 / 5 poäng på kundbemötande.

FullSizeRender-17.jpg

2,1 flaskor av Vilmart Cdc

Toppen