Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Foley

Medlem
IMG_5748.jpeg

Drack Domaine De La Vougeraie Chambolle Musigny 2015 igår till lammstek. Har druckit en flaska tidigare för 1,5 år sedan. Drack den då blint mot andra viner och minns den som något anonym. Med öppen etikett i egen majestät och med lite längre tid på korken var det en helt annan sak. Otroligt fin doft, lagom mogen med bra koncentration. I munnen är vinet lent och elegant. Väldigt väldigt bra, och bland det bättre jag druckit i år vad gäller rött. Funkade perfekt till lammstek. Noter av lite jord på doften. Mkt röd bär, lite ek. Bra drickläge, enligt min preferens.

Foley

Medlem
IMG_5855.jpeg

Drack min första flaska av två av Domaine Marc Morey & Fils Chassagne Montrachet 1er Cru En Virondot 2020 igår på en middag. Redan när jag doftade på vinet visste jag att detta var något speciellt. Djup och koncentrerad doft. Smaken var len och mjuk, med de typiska markörerna av ek, smör och citrus. Ett vin att bli mätt på. Otroligt elegant och ett av de bättre vita vinerna jag druckit.

Vi drack även La Domaine d’Henri Vieilles Vignes Fourchaume 1er cru 2014 som jag tyckte levererade bra. Klart mer smak nu än när jag drack en flaska för något år sen. Lite rökig och mineralig, men snyggt och elegant också, även om det kom i skymundan av Chassagne Montrachet.

Last edited:

Foley

Medlem
Finns det förresten någon som kan tipsa om en trevlig bourgogne rouge för runt 200-250 kr? Jag har tidigare köpt Drouhins Rully, men de har nu höjt priset på den till 350 kr och även jadot cote de beaune village kostar 300 kr nu så jag måste leta vidare. Jadots insteg är okej men jag tror det finns bättre viner därute.

Sebran

Medlem
Finns det någon här som har vågat klicka hem lite äldre Bourgogne (10-20år) från iDealwine och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Kan man lita på om det står att flaskorna har förvarats i "temperature-controlled cellar"?

jrick

Medlem
Finns det någon här som har vågat klicka hem lite äldre Bourgogne (10-20år) från iDealwine och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Kan man lita på om det står att flaskorna har förvarats i "temperature-controlled cellar"?
Lika mycket som man alltid kan lita på det i auktionssammanhang. Det är säljarens uppgift.

The Wall

Medlem

Lika mycket som man alltid kan lita på det i auktionssammanhang. Det är säljarens uppgift.
Framgår det något om hur kontrollen har skett? ”Yes, we looked at the thermometer.”

jrick

Medlem
Framgår det något om hur kontrollen har skett? ”Yes, we looked at the thermometer.”
Vadå? Det är ju ingen kontroll, varken där eller tex på Bukowskis. De frågar hur vinerna förvarats, sen skriver de det i utropet. Jag har aldrig sett det skrivas i en auktion att vinerna förvarats i rumstemperatur men det måste nu ändå ha skett att sådana flaskor har sålts på auktion.

The Wall

Medlem
Vadå? Det är ju ingen kontroll, varken där eller tex på Bukowskis. De frågar hur vinerna förvarats, sen skriver de det i utropet. Jag har aldrig sett det skrivas i en auktion att vinerna förvarats i rumstemperatur men det måste nu ändå ha skett att sådana flaskor har sålts på auktion.
Jag skulle föredra att det anges att "vinerna har förvarats i källare med konstant temperatur om 12 grader" enär det säger lite mer än bara "temperaturkontrollerad källare".

jrick

Medlem
Jag skulle föredra att det anges att "vinerna har förvarats i källare med konstant temperatur om 12 grader" enär det säger lite mer än bara "temperaturkontrollerad källare".
OK, men det är ju en välkdigt exakt uppgift som auktionshuset inte har verifierat och inte kan verifiera. Vad har du för glädje av denna exakta och sannolikt falska uppgift?

Jos

Medlem
OK, men det är ju en välkdigt exakt uppgift som auktionshuset inte har verifierat och inte kan verifiera. Vad har du för glädje av denna exakta och sannolikt falska uppgift?
Nja, sannolikt sanna uppgift. Enligt min erfarenhet är det mestadels vinnördar som köper och säljer hos Bukkan. Jag känner en hel drös med vinnördar och samtliga dessa förvarar sina viner i lagringsskåp, egen tempererad källare eller kommersiell proffskällare.

Foley

Medlem
Jag är sugen på att prova Alvina Pernot. Är det någon som vet hur jag får tag på Alvina Pernot i Sverige? Finns det någon importör? Är det någon som har testat några viner av henne, och vad tyckte ni?

Wintermute

Medlem
Nja, sannolikt sanna uppgift. Enligt min erfarenhet är det mestadels vinnördar som köper och säljer hos Bukkan. Jag känner en hel drös med vinnördar och samtliga dessa förvarar sina viner i lagringsskåp, egen tempererad källare eller kommersiell proffskällare.
När det gäller rimligt unga viner kan det nog vara troligt att de är lagrade enligt spec. När ett vin blir äldre finns alltid risken att de har bott i ett skafferi, en källare, två garderober och efter flera arvskiften, en auktion och slutligen fem år i en vinkyl. Den flaskan skulle nog beskrivas med "Stored in cabinet".

Pontus

Medlem
När det gäller rimligt unga viner kan det nog vara troligt att de är lagrade enligt spec. När ett vin blir äldre finns alltid risken att de har bott i ett skafferi, en källare, två garderober och efter flera arvskiften, en auktion och slutligen fem år i en vinkyl. Den flaskan skulle nog beskrivas med "Stored in cabinet".
Eller "Stored in cabinet since purchase." (naturligtvis utan att specificera inköpsdatum).

jrick

Medlem
Ja och då skriver ju auktionshuset vad man har uppgett, men ”exakt 12 grader” hela vinets livstid är det nog inte många som har när vinet är äldre än några år. Det är väl toppen om det är så, men jag förstår inte vad det gör för skillnad att auktionshuset skriver så exakt. Det är väl bättre att man lovar mindre än man levererar än tvärtom.

magnum

Epernay, Frankrike
Jag är sugen på att prova Alvina Pernot. Är det någon som vet hur jag får tag på Alvina Pernot i Sverige? Finns det någon importör? Är det någon som har testat några viner av henne, och vad tyckte ni?
Jag har provat några, Meursault Blagny, Puligny-M Clos de Noyers Bret, rent, stramt med mogen frukt endast provat årgång 2020. De saknade lite komplexitet vilket jag hoppas tilltar med lite mer lagring.Inga bombastiska saker mer elegans och sofistikerat. Inte lätt att bygga vertikaler då viner försvinner och tillkommer för varje årgång.

jrick

Medlem
Climat Wines är de som har tror jag. Har inte provat själv ännu.

pinoten

Medlem
Såg precis att Pompette har släppt lite Domaine Gènot-Boulanger i beställningssortimentet. Är det någon som har koll på producenten?
I brist på andra svar så kan jag väl nämna att jag har druckit deras Pommard Vielles Vignes (2017) ganska nyligen. Var mycket trevlig och bra quality-price-ratio, mix av röda och mörka bär, mer mörka än genomsnittsbourgognen. I övrigt så har jag läst ganska mycket om dem och de hör väl till övre delen av mellansegmentet verkar det som.

Har en kvar och skulle gärna fylla på men är lite försiktig med 2021.

Nyllet

Medlem
I brist på andra svar så kan jag väl nämna att jag har druckit deras Pommard Vielles Vignes (2017) ganska nyligen. Var mycket trevlig och bra quality-price-ratio, mix av röda och mörka bär, mer mörka än genomsnittsbourgognen. I övrigt så har jag läst ganska mycket om dem och de hör väl till övre delen av mellansegmentet verkar det som.

Har en kvar och skulle gärna fylla på men är lite försiktig med 2021.

Tack för input!

Gällande 2021 så vill jag minnas att jag har läst in oro här på forumet, men på andra håll låter det desto mer positivt. Iallafall vad gäller kvaliteten.

Jancis skriver t.ex; ”…classically styled wines with a good deal of acidity and more restrained fruit than in recent years. If you can get your hands on 2021s they are well worth cellaring” om vit Bourgogne.

Av det jag läst tolkar jag årgången som sval och klassisk men med mycket låga volymer. Eller vad missar jag?

Toppen