Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

pinoten

Medlem
Av det jag läst tolkar jag årgången som sval och klassisk men med mycket låga volymer. Eller vad missar jag?
Jag kanske är lite cynisk men med tanke på att vissa förlorade 70-75% av skörden så tänker jag att en del tummade lite på kvalitén, dels på vilka druvor som slank igenom och dels på vilken must som buteljerades. Jag har läst en del nämna att det är lite hit-and-miss. Hade man råd att bara tänka kvalité så blev det nog bra, annars lite sådär. Har även läst att en del som är väldigt rigida i sin vinmakning hade lite problem medan de som generellt sett försöker anpassa sig till druvorna lyckades bättre.

buteljen

Medlem
Jag kanske är lite cynisk men med tanke på att vissa förlorade 70-75% av skörden så tänker jag att en del tummade lite på kvalitén, dels på vilka druvor som slank igenom och dels på vilken must som buteljerades. Jag har läst en del nämna att det är lite hit-and-miss. Hade man råd att bara tänka kvalité så blev det nog bra, annars lite sådär. Har även läst att en del som är väldigt rigida i sin vinmakning hade lite problem medan de som generellt sett försöker anpassa sig till druvorna lyckades bättre.
Michel Jamais tycker likadant "För 2021 är det dock särskilt viktigt att välja viner från välrenommerade och bra producenter – bra producenter gör alltid bra viner, alldeles oavsett förutsättningarna." "Särskilt äldre odlare beskriver årgången som en av de allra svåraste någonsin, till med tuffare än den stekheta 2003 och den frostdrabbade 2016."

mackan92

Medlem
Tack för input!

Gällande 2021 så vill jag minnas att jag har läst in oro här på forumet, men på andra håll låter det desto mer positivt. Iallafall vad gäller kvaliteten.

Jancis skriver t.ex; ”…classically styled wines with a good deal of acidity and more restrained fruit than in recent years. If you can get your hands on 2021s they are well worth cellaring” om vit Bourgogne.

Av det jag läst tolkar jag årgången som sval och klassisk men med mycket låga volymer. Eller vad missar jag?
Min uppfattning är som du är inne på att vita ska leverera 2021 medan de röda ska haft lite mer utmaningar. Med det sagt vet jag inte hur ”dåligt” årgången anses vara

jrick

Medlem
Tack för input!

Gällande 2021 så vill jag minnas att jag har läst in oro här på forumet, men på andra håll låter det desto mer positivt. Iallafall vad gäller kvaliteten.

Jancis skriver t.ex; ”…classically styled wines with a good deal of acidity and more restrained fruit than in recent years. If you can get your hands on 2021s they are well worth cellaring” om vit Bourgogne.

Vissa vita viner kan vara lite väl kantiga, och oklart om de har frukt nog att bli bättre med tid. Vissa röda viner också, fast där kan man också stöta på grönhet. Vad som gäller för dessa viner vet jag inte, men Neal Martin på Vinous var inte superpositiv.

Toppen