Silenos
Medlem
Jag försöker att navigera runt de firmor och namn där priserna skjutits i höjden, även i viss mån vissa byar/områden,
för att hitta "value" i Bourgogne. Det är ju faktiskt inte alltid helt enkelt.
En sund strategi.
Men det kan vara värt att påpeka att prishysterin inte alltid slagit över hela uppställningar. Det gäller även hos mycket besjungna producenter. Gubben Dujac brukade tydligen klaga över att alla bara var ute efter hans by-MStD, medan CdlR, CSD osv. gick trögt att sälja. Nu är läget det omvända. Nämnda by-vin kostar faktiskt rätt rimliga pengar, medan allt med ett vingårdsnamn på har stuckit. Lafarges by-volnayer, de Montilles och Hubert Ligniers ”mitt emellan”-cuvéer är andra exempel på viner ifrån ansedda producenter som ofta kan hittas för ok pris.
Vad har du för favoritbyar och producenter?
Jag har ganska få favoriter, utan köper främst viner ifrån någon av alla de ”kompetenta”, men inte haussade, producenterna som finns i regionen. Att ge sig ut på jakt efter ett exakt vin, har för många gånger lett till att jag till slut hittar det hos någon liten handlare, som sedan visar sig ha världsfrånvända priser. Så numera letar jag oftast brett. Ibland, men rätt sällan, så struntar jag i om det är rimligt, och bara betalar vad det kostar. Det kan man unna sig någon gång då och då.
Favoritbyar är Volnay och Gevrey. Jag hade gärna druckit mer Chambolle om priserna var lägre. Jag köper gärna vinerna ifrån Cote de beaunes småbyar (Pernand osv), såvida priserna är korrekta, en Savigny-les-beaune är sällan värd 500 kr. Jag har relativt nyligen börjat utforska vischan söder om hjärtlandet, med viss framgång. Marsannay, Fixin och Nuits skippar jag.
Några pålitliga producenter vars namn du kanske inte stött på förut:
Berthaut-Gerbet (Fixin och Gevrey)
Georges Glantenay (Volnay)
Bernard & Thierry Glantenay (Volnay)
Jean Vaudoisey (Volnay)
Jean-Marc & Hugues Pavelot (Savigny)
Luc & Lise Pavelot (Pernand)
Dubreuil-Fontaine (Pernand)
Jean-Marc Vincent (Santenay)
Rossignol-Trapet (Gevrey)
Dominique Laurent
Billard-Gonnet (Pommard)
Henri Magnien (Gevrey)
Patrice Rion (Nuits & Chambolle)
Jean-Marc Bouley (Volnay)
Fontaine-Gagnard (vitvinsdomän med bra röda)
Confuron-Gindre (Vosne)
Jean-Michell Guillon (Gevrey)
Marc Roy (Gevrey)
Arlaud (Morey)
Cellier aux Moines (Givry)
Bruno Lorenzon (Givry)
Det finns många fler, och jag testar ofta nya firmor (efter en snabb due diligence). Det är inte alltid man gillar stilen, men det är sällan dåligt.
Last edited: