Robbes
Medlem
Är det någon som druckit https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-leflaive-7848701/ ? Är det ngt vin man ska beställa?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Årgång 18 i texten men 19 på bilden. Priset på SB verkar vara klart rimligt.Är det någon som druckit https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-leflaive-7848701/ ? Är det ngt vin man ska beställa?
Hej!
Ropade in dessa på auktion idag. Är det någon som vet något om producenten, bra eller dålig, och vinet i sig och årgången?
Kanske är det någon som provat vinet och årgången?
Hej!
Ropade in dessa på auktion idag. Är det någon som vet något om ... årgången?
Föremålstitel: 2007 Mazis Chambertin, Newman (Magnum).
Vilka årgångstabeller m.m. har ni börjat med att kolla?Undrar också om årgång 2007. Jag köpte lite GC Village nyligen.
Enligt Wine Spectator ska just Gevrey-Chambertin ha fått fram bra viner. Då borde väl övriga Nuits ha fått bra resultat?
Jag har inte kikat i årgångstabeller men väl druckt en del 2007. Jag tycker det är en trevlig årgång som nog inte vinner på längre lagring, har levt på lätthet och elegans snarare än kraft och struktur. Har druckit upp mina och tänker nog inte köpa fler. Tycker mer on 07 än 06 som jag aldrig lyckats bli klok på. Som vanligt om ni skall köpa, kolla mer på producent än läge.Undrar också om årgång 2007. Jag köpte lite GC Village nyligen.
Enligt Wine Spectator ska just Gevrey-Chambertin ha fått fram bra viner. Då borde väl övriga Nuits ha fått bra resultat?
ja verkligen!Jag har inte kikat i årgångstabeller men väl druckt en del 2007. Jag tycker det är en trevlig årgång som nog inte vinner på längre lagring, har levt på lätthet och elegans snarare än kraft och struktur. Har druckit upp mina och tänker nog inte köpa fler. Tycker mer on 07 än 06 som jag aldrig lyckats bli klok på. Som vanligt om ni skall köpa, kolla mer på producent än läge.
Oj, vilket antiklimax! Speciellt med tanke på pris/etikettOckså skeptisk till 2006. Har poppat två Echezeaux -06 från DRC vid två olika tillfällen och den imponerade verkligen inte. I alla fall inte med tanke på pris och etikett.
Jag beställde det för ett tag sen, men fick 2017. Så det har gått undan om det redan är 2019 som levereras.Är det någon som druckit https://www.systembolaget.se/produkt/vin/domaine-leflaive-7848701/ ? Är det ngt vin man ska beställa?
Är det samma vin som Domaine Leflaive Macon-Verze Les Chenes 2019? Ser inte ut så, alla fall.Årgång 18 i texten men 19 på bilden. Priset på SB verkar vara klart rimligt.
Beställde för några veckor sen och fick 18Jag beställde det för ett tag sen, men fick 2017. Så det har gått undan om det redan är 2019 som levereras.
Bra pris, bra vin så klart värt att beställa!
Kanske att svära i kyrkan men jag har Lucien le Moine och Domaine Clos Fantin (Bichot) i min källare, har aldrig provat men iallafall sistnämnda går nog och få för en i jämförelse rimlig peng. Tycker Bichot i dag generellt gör stabila viner, sen är det svårt att säga hur långt från topp de är.Finns det några (någorlunda) dolda producenter som gör Malconsorts? Har några de Montille och Hudelot men undrar om det finns några andra som man bör pröva? Cathiard och Dujac brukar ju vara för svåra att få tag på för rimliga priser tyvärr.
Jerome Chezeaux eller Lamarche något att ha?
Gillar stilen hos de Lamarche jag prövat i varje fall.
Har kikat på Bichot också, får nog bli att beställa en flaska med lite ålder och pröva. Le Moine gillar jag starkt (inte prövat malconsorts) men har inte hittat någon bra kran.Kanske att svära i kyrkan men jag har Lucien le Moine och Domaine Clos Fantin (Bichot) i min källare, har aldrig provat men iallafall sistnämnda går nog och få för en i jämförelse rimlig peng. Tycker Bichot i dag generellt gör stabila viner, sen är det svårt att säga hur långt från topp de är.
Ta i så fall inte alltför hög ålder på Bichot, för de har var definitivt inte bra förr. För ca 10 år sedan imponerade inget jag provade från dem, så om de är bra idag bör det ha hänt under den tidsperioden.Har kikat på Bichot också, får nog bli att beställa en flaska med lite ålder och pröva. Le Moine gillar jag starkt (inte prövat malconsorts) men har inte hittat någon bra kran.
Jag har provat Lamarches Malconsort och minns den som riktigt bra! Jag träffade de två döttrarna som nyss hade tagit över då och det verkade som om det innebar en ganska rejäl kvalitetshöjning. Detta alltså för drygt ett decennium sedan. Har några Lamarche inkl Malconsort i källaren. Chezeaux Har jag bara provat enkla viner av och det var helt ok men inget som motiverade den hype som var för ett tag sedan kring honom.Finns det några (någorlunda) dolda producenter som gör Malconsorts? Har några de Montille och Hudelot men undrar om det finns några andra som man bör pröva? Cathiard och Dujac brukar ju vara för svåra att få tag på för rimliga priser tyvärr.
Jerome Chezeaux eller Lamarche något att ha?
Gillar stilen hos de Lamarche jag prövat i varje fall.
Tycker det luktar malconsorts-provning i höstJag har provat Lamarches Malconsort och minns den som riktigt bra! Jag träffade de två döttrarna som nyss hade tagit över då och det verkade som om det innebar en ganska rejäl kvalitetshöjning. Detta alltså för drygt ett decennium sedan. Har några Lamarche inkl Malconsort i källaren. Chezeaux Har jag bara provat enkla viner av och det var helt ok men inget som motiverade den hype som var för ett tag sedan kring honom.
På!Tycker det luktar malconsorts-provning i höst
Finns det några andra intressenter för en Malconsorts-provning i september? Tänker 4-6 pers halvblint.