Sigdarve
Medlem
Någon här som provat än?
https://www.kingmagazine.se/dom-perignon-vintage-2010-en-fantastisk-vintagechampagne/
https://www.kingmagazine.se/dom-perignon-vintage-2010-en-fantastisk-vintagechampagne/
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Druckit 4 flaskor, gillar den, väldigt elegant i stilen, DP karaktär.Jag vettefasen hur man ska ställa sig till den. Jag följer dem på Instagram och det känns som de gör reklam var och varannan dag för den vilket jag ser som negativt att de måste göra reklam pga för lite försäljning.
Kul att höra. Hur skulle du jämföra den mot 2008an?Druckit 4 flaskor, gillar den, väldigt elegant i stilen, DP karaktär.
De har inte höjt 2010 i pris jämfört med 08?Den hade varit intressant om den var lägre prissatt än 08'an o 09'an. Men tyvärr så är praxis bara prishöjningar nya årgångsläpp
Kul att höra. Hur skulle du jämföra den mot 2008an?
De har inte höjt 2010 i pris jämfört med 08?
Hur är den jämfört med 2008?Druckit 4 flaskor, gillar den, väldigt elegant i stilen, DP karaktär.
För mig är 2008 fylligare, mer energi, mer komplex. 2010 är lättare, elegantare. Smakmässigt finns det likheter även om det är olika mängd. 2008 är bättre!Kul att höra. Hur skulle du jämföra den mot 2008an?
De har inte höjt 2010 i pris jämfört med 08?
Grejen är att köpa 2008 och 2010 bara om man måste! 2008 kostar väl lika som 2010!!!Samma pris har den som 08'an hade i år samt den lanserades vid några 100 kr billigare också. 10'an hade varit ett intressant köp runt 1200-1300 kr personligen.
Skulle faktiskt tro att 2011 kommer , tycker det finns rätt bra champagne från 2011Kommer en 2011 eller hoppar de direkt till 2012? De var ju rätt ensamma med att släppa en 2010 också.
Kommer en 2011 eller hoppar de direkt till 2012? De var ju rätt ensamma med att släppa en 2010 också.
Jag fick en glas-fråga idag från en kompis som fått en DP10 och planerat att dricka den nu i jul/nyår.För mig är 2008 fylligare, mer energi, mer komplex. 2010 är lättare, elegantare. Smakmässigt finns det likheter även om det är olika mängd. 2008 är bättre!
Jag är lite enkelspårig när det gäller glas använder i stort sett bara Riedel och Veritas Champagne till bubblorna!Jag fick en glas-fråga idag från en kompis som fått en DP10 och planerat att dricka den nu i jul/nyår.
Valen som dök upp är Orrefors Difference Mature eller Lehmann och jag kom på mig själv med att bli lite ställd...
Har du (eller glasgurun @The Wall) någon åsikt?
Tänkte att den större kupan ger mer volym att växa i men å andra sidan kanske den inte fyller ut med tanke på ungdomen...
Min spontana tanke är att Lehmann Jamesse Prestige Grand Champagne borde passa bäst pga ungdomligheten i vinet. Dessutom känns det som att dricka ur en hantel ur Difference Mature. Själv skulle jag satsa på Zalto Riesling, visserligen med Zalto Bourgogne som eventuell back-up. Det är inte fel med en större kupa, men det kan vara lite svårt att få till kombinationen "kall Champagne" med "lufta i en timme eller två".Jag fick en glas-fråga idag från en kompis som fått en DP10 och planerat att dricka den nu i jul/nyår.
Valen som dök upp är Orrefors Difference Mature eller Lehmann och jag kom på mig själv med att bli lite ställd...
Har du (eller glasgurun @The Wall) någon åsikt?
Tänkte att den större kupan ger mer volym att växa i men å andra sidan kanske den inte fyller ut med tanke på ungdomen...
Veritas Champagne är ett väldigt trevligt glas, men det skulle inte skada om det var tunnare gods i kupan.Jag är lite enkelspårig när det gäller glas använder i stort sett bara Riedel och Veritas Champagne till bubblorna!