This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Men bäst är Pierre Peters 1996!Pol Roger Chardonnay 1996 är inte dum!
Kan tycka det är märkligt att man tycker att en snart 90-årig champagne, som lär smaka allt annat än champagne, är den bästa champagnen man någonsin druckit och kommer att dricka. Nu har jag förvisso inte smakat champagnen i fråga men att den skulle vara något annat än massivt mogen och helt utan bubblor vore väldigt konstigt. Är det verkligen champagne man skall dricka då?De går inge bra för Julle nu om han väljer att sälja sin enda 100p-vin sin polle 1928...visseligen har han ett par kvar i sin källare men ändå
Utrop är 22000kr. Just nu ligger budet på 15000. Skulle våga mig på en gissning att den här flaskan inte motsvarar vad Juhlin drack när han satte 100p. Den på auktionen beskrivs med u. 5-5,5 cm, vilket inte bådar så gott förutom att det möjligen garanterar att flaskan är äktaKan tycka det är märkligt att man tycker att en snart 90-årig champagne, som lär smaka allt annat än champagne, är den bästa champagnen man någonsin druckit och kommer att dricka. Nu har jag förvisso inte smakat champagnen i fråga men att den skulle vara något annat än massivt mogen och helt utan bubblor vore väldigt konstigt. Är det verkligen champagne man skall dricka då?
Vad säljer dom den för?
nu har ju de flaskorna under hela sitt liv lagrats i väldigt kalla källare, och enligt hans not på senaste flaskan är den fortfarande pigg så enligt honom verkar den inte vara särskilt övermogen....men ja, han är vell utbrett känd för sin nekrofili också så...Kan tycka det är märkligt att man tycker att en snart 90-årig champagne, som lär smaka allt annat än champagne, är den bästa champagnen man någonsin druckit och kommer att dricka. Nu har jag förvisso inte smakat champagnen i fråga men att den skulle vara något annat än massivt mogen och helt utan bubblor vore väldigt konstigt. Är det verkligen champagne man skall dricka då?
Vad säljer dom den för?
För er som tycker det är kul att följa auktionerna så är det snart dags igen. Jag noterar att utropspriset och buden för en del viner, fr a champagner, som vanligt verkar ligga högt. T ex utrop på 2000kr for Dompa -00. Går att hitta betydligt billigare. På Winston Churchill -00 har någon bjudit 1400kr (utrop 1400). Där tillkommer sedan avgifter. Denna finns fortfarande kvar i en del SB butiker för 1350kr. Synd att det är avgift även på försäljning, annars kunde man ju enkelt handla på SB och sedan sälja via auktionerna och tjäna lite pengar....
Den landade tydligen på 2 800 kr (exkl avgifter). Verkligen helt galet!WC-00 är nu uppe i 2600, som efter avgifter blir 3260. Samma pengar kan köpa 2 x WC 2004 + 1 Pol Roger Vintage 2006 på bolaget. Känns vansinnigt.
Styvt 3500. På Gondolen kan man få 2002 eller 2004 för 2650:- Butlers i Norrköping tar 2150:-Den landade tydligen på 2 800 kr (exkl avgifter). Verkligen helt galet!
Penningtvätt...Styvt 3500. På Gondolen kan man få 2002 eller 2004 för 2650:- Butlers i Norrköping tar 2150:-
som hittat....Styvt 3500. På Gondolen kan man få 2002 eller 2004 för 2650:- Butlers i Norrköping tar 2150:-
Villkor vid köp Dryckesauktion lyder fortfarande så här:Avgifterna är ju nyligen höjda från 20% på dryckesauktionerna så det måste ju vara anledningen. Hittar inte nu men när jag loggade in på senaste auktionen och budade så passade jag på att kolla villkoren och då stod det 22.5%.
Detta var också vad jag betalade för någon månad sedan.5. AVGIFTER VID KÖP
5.1 Vid köp tillkommer för varje auktionspost en inropsavgift om 20 % inkl. moms på det klubbade beloppet samt en slagavgift om 50 kronor inkl. moms.
4. AVGIFTER VID KÖP
4.1 Vid köp tillkommer för varje auktionspost en inropsavgift om 22,5% inkl. moms på det klubbade beloppet samt en slagavgift om 75 kronor inkl. moms.
Tradera hade ju onekligen varit intressant ur både köp/sälj-perspektiv jfrt med dessa två men villkoren för offentlig upphandling gäller ju inte SB vad jag förstår.Som ni kanske noterat (nyheten gick ut för en dryg månad sedan) så kommer Bukowskis att ta över monopolauktionerna från Auktionsverket från årsskiftet. In- och utlämningen hamnar då i Västberga istället för i Frihamnen. Enligt muntlig uppgift från Systembolagets personal kommer upplägget i övrigt att bli mycket likt dagens, så fortsatt onlineauktioner. Tydligen öppnar de för inlämning i mitten av januari, och den första auktionen i Bukowskis regi genomförs i mars. (Det är två auktioner kvar i Auktionsverkets regi, 14-16 nov och 12-14 dec.) Ett uppehåll i januari-februari brukar de ändå ha säsongsmässigt.
Jag hörde inget exakt om avgifterna förblir exakt de samma eller ändras. Någon direkt hopp om sänkta avgifter finns dock inte om man tittar i Bukowskis prislista. Nedan anges avgifter på dryckesauktioner idag / onlineauktioner allmänt hos Auktionsverket / onlineauktioner allmänt hos Bukowskis:
Köparprovision: 20% / 22,5% / 22,5%
+ försäkringsavgift: - / - / 1,25%
+ slagavgift: 50 kr / 75 kr / 50 kr
Säljarprovision: 15% / 15% / 15%
+ fast avgift: 150 kr / 150 kr (foto och försäkring) / 170 kr (fotoavgift)
Systembolagets nyhetsnotis
Dagens Industri
Dina Pengar
Barnabys blogg
Skicka helt enkelt ett mail till dem och fråga! (Jag kan inget om spritauktionsmarknaden, så jag har ingen aning...) De är vana vid att folk hör av sig och frågar även om sådant som inte är auktionsfähigt, så du kommer inte att framstå som en udda filur bara av att fråga!Tror ni det finns ett intresse på en stadsauktion för att köpa en whiskysamling? Skulle de ens ta in den?