Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Thirsty

Smygnykterist
Min dotter äger en låda Pontet Canet 2005 (sen hon döptes) så hon har full koll på auktionspriserna. Hon är inte alls intresserad av vin och kommer sälja någon gång.

För bara ett par auktioner sen gick en sådan låda på 30.000 kr. Idag klubbades en dylik för 24.000 kr. Svårt att bedöma marknaden på ett enda vin, men kanske en indikation att marknaden är vikande (efter en extrem uppgång)
Högt pris ändå vid beaktande av att den går att beställa på nätet för 20 KSEK.

Foley

Medlem
Min dotter äger en låda Pontet Canet 2005 (sen hon döptes) så hon har full koll på auktionspriserna. Hon är inte alls intresserad av vin och kommer sälja någon gång.

För bara ett par auktioner sen gick en sådan låda på 30.000 kr. Idag klubbades en dylik för 24.000 kr. Svårt att bedöma marknaden på ett enda vin, men kanske en indikation att marknaden är vikande (efter en extrem uppgång)
Enligt decanter peakade globala finewine-marknaden runt sommaren/hösten 2022 och är därefter ner ca 20%, vilket jag tycker också visat sig i priserna på bukowski.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

2500 kr per flaska för Pontet Canet 2005 tycker jag låter lite högt, särskilt om det är 2500 kr + avgifter. En gång i tiden var ju Pontet Canet räknad som pålitlig och rimligt prissatt, sedan gav Parker 100 poäng till både 2009 och 2010 och de blev generellt dyra. (Ungefär samma sak hände samtidigt med Smith Haut Lafitte.) Men övriga årgångar är inte riktigt lika dyra, för ingen annan årgång har fått RP 100 efter 09 och 10. Och jag har ett minne av att 2009 och 2010 för det mesta kostat 200 euro eller lite drygt det ända sedan de fick RP 100 för över ett decennium sedan; de har egentligen inte dragit iväg så väldigt mycket mer efter den första prisuppgången. Frågan är om inte just Pontet Canet också har lidit lite av att några av de senare årgångarna har fått lägre parkerpoäng än väntat. Men 2006 var riktigt trevlig när jag senast öppnade en flaska!

Pontus

Medlem

Det är intressant om vi har en ”deflation” på vinpriserna och hur det påverkar marknaden. Detta verkar dock inte vara en krasch som den 2009 utan mer pyspunka

Det är intressant om vi har en ”deflation” på vinpriserna och hur det påverkar marknaden. Detta verkar dock inte vara en krasch som den 2009 utan mer pyspunka lite påeldad av höga räntor och låga primörpriser i Bordeaux?

Toppen