Dovberg
Medlem
Tack för bra inlägg. Delar din åsikt att många nog köpte mycket Champagne för ren spekulation. Nu när marknaden sviktar och att många har det knappert ekonomiskt så vill man casha ut oavsett vad. Mycket likt värdepappershandel.Jag tycker att Sverige verkligen stuckit ut på champagne-sidan med ganska höga slutpriser generellt, men fr a även på champagner som inte är prestige. Samtidigt har priserna på t ex Bordeaux varit relativt rimliga på Bukowskis. Tror det blir mer lockande att sälja sin champagne här, medan om jag satt på en stor Bordeaux-källare så skulle jag söka mig utomlands vid en försäljning. Tror också priserna på champagne lett till att folk köper mer än de behöver när bra år släpps (t ex 2008), med tanken att man alltid kan sälja med vinst ändå senare. Det gör att även "vanliga" vinnördar kanske köper nån låda extra för att sälja med vinst för att bekosta sina vininköp, utan att sitta på stora källare (mig själv inkluderad). Det andra jag generellt ser på Bukowskis är överpriser på äldre italienska viner - ett lotteri många tydligen vill delta i. Ofta kan du köpa dessa flaskor till halva priset från Italien, med ungefär lika lite proveniens som Bukowskis....
Överlag tycker jag att det här är bra. Vin ska inte vara något som man ska investera i för att tjäna pengar. Marginalerna du får av att sälja på Bukowski är ju urdåliga. Köp/säljprovitionerna och fotoavgiften gör ju att eventuell vinst äts upp fort. Dessutom tycker jag att lagring av vin knappt premieras alls. Många äldre viner säljs för ungefär samma pris som de nya årgångarna kostar. Så om du ska investera i vin för att tjäna pengar så måste du vara mycket påläst. Tycker det är sunt att intresset för spekulation på vinmarknaden svalnar. Många andra har ju sagt det innan. Man ska köpa vin för att dricka, inte för att spekulera. Vill man spekulera är det mycket mer gynnsamt att köpa stabila börsnoterade bolag eller månadsspara i fonder.