Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Wintermute

Medlem
Känns som att priserna under nuvarande auktion drar iväg? T.ex. denna Dompa från 2012. Finns det någon anledning till att buda så högt på en flaska vars nästkommande årgång i nuläget säljs på Bolaget?

Utrop 2000 per flaska. En osåld post vid D51.Två poster vid D57, båda klubbade för 3200.
Picture1.png

Sovereign

Medlem
Känns som att priserna under nuvarande auktion drar iväg? T.ex. denna Dompa från 2012. Finns det någon anledning till att buda så högt på en flaska vars nästkommande årgång i nuläget säljs på Bolaget?
Ja helt galet. De två första auktionerna på året brukar ju bli rätt crazy med många konstiga budgivningar. (Jag har gjort mina bästa köp på auktionerna i juni, då många verkar hålla i semesterpengarna.)

Michael_M0!

Medlem
Kikar lite på Bourgogner, Bordeaux m.m på SB:s nuvarande auktion - Ni som har erfarenhet, hur brukar det vara?

Händer det att folk lägger bud i sista minuten? Finns vissa flaskor som har låga bud/saknar bud - Är det så att folk väntar till sista sekund ibland?
Jag har själv varit med om tidigare, på annan auktion, att det kommit någon som 1 minut innan auktionen avslutats lagt ett bud, och den personen har fått varan. Är det så på SB:s auktioner också?

Eller finns det ett system som lägger på extra tid vid budgivning för att motverka s.k "sniping"?

Kikar lite på Bourgogner, Bordeaux m.m på SB:s nuvarande auktion - Ni som har erfarenhet, hur brukar det vara?

Händer det att folk lägger bud i sista minuten? Finns vissa flaskor som har låga bud/saknar bud - Är det så att folk väntar till sista sekund ibland?
Jag har själv varit med om tidigare, på annan auktion, att det kommit någon som 1 minut innan auktionen avslutats lagt ett bud, och den personen har fått varan. Är det så på SB:s auktioner också?

Eller finns det ett system som lägger på extra tid vid budgivning för att motverka s.k "sniping"?
Buds läggs enligt min erfarenhet ofta direkt, sen ett uppehåll fram till timmarna/timmen innan klubban. Sen är ju varje objekt unikt. Många objekt får inga bud alls. Många objekt får för låga bud så de klubbas inte och många objekt får alldeles för höga bud osv osv. Går inte förutspå helt ärligt. Det varierar kraftigt.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Två magnumflaskor med rosé från Provence. Åtta år äldre än den halvmagnum som säljs på Bolaget nu.
Undrar en sådan åldras. (D060).

Visa bifogad bild 32238
Baserat på bara några få datapunkter skulle jag säga att bra Provencerosé (och även Södra Rhône-rosé) kan tåla några års lagring, och då bli lite mer kryddiga men mindre fruktiga. Den stilen kan funka bra till mat. Men jag vet däremot inte om jag uttryckligen skulle leta efter exemplar med 5+ års extra lagring. Jag har svårt att se vad de har att vinna på så lång lagring, för nötighet, torkad frukt o.s.v. lär väl dölja det rosé-specifika i vinet, och då kunde man lika gärna ta ett moget vitt vin istället. Det är en annan sak med roséskumpa, som kan få lite trevliga drag av mogen röd bourgogne (multna löv o.s.v.) när de mognar rejält.

Silex

Medlem
Konstigaste utropen: 2 flaskor Crozes-Hermitage 2018 från Graillot utrop 1600kr (orimligt högt). Samma vin, 6 flaskor, utrop 2400kr (rimligt). Trodde först att det var magnumflaskor i första posten men så verkar det inte vara…

Magikern

Medlem
Är det någon som fyndat på Bukowskis denna gången? Själv har jag varit sugen på Haut-Brion 89 länge och denna gången blev det återrop. Tyvärr tillät inte min budget en flaska denna gången heller. :(

FredrikC

Medlem
Är det någon som fyndat på Bukowskis denna gången? Själv har jag varit sugen på Haut-Brion 89 länge och denna gången blev det återrop. Tyvärr tillät inte min budget en flaska denna gången heller. :(
Blev överbjuden på väldigt många poster sista minutrarna tyvärr.

Magikern

Medlem
Fynd beror ju på vad man menar
Men jämfört med internationella priser och vad behöver ge för den nyaste årgången är jag nöjd med köp av Grange 2008

Grange 08 hade jag också ögonen på men ville inte ge mer än lägsta acceptanspris.

Jag är själv ute efter lite 80-talsviner som säljs billigt på grund av defekta ettiketter. Latour och Mouton 82 samt Haut-Brion 89 t.ex.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som sett något intressant bland utropen i september?
Är det inte dumt att skriva om det här för alla att se?😁

Noterar att utbudet på 08-skumpa verkar minskat. Om det beror på att säljarna vill ha mer eller om det börjar bli torka får framtiden visa.

Klå dö Gåsses 2006 magnum för 8 000 kr känns helt fel, gissar återrop. Detta är ju en av de minst populära prestigerna och magnum brukar vara kallt...

Även intressant att det är samma värdering på vissa GA och RD.

Jag gissar annars att priserna börjar trissas upp igen nu under hösten.

Är det inte dumt att skriva om det här för alla att se?😁

Noterar att utbudet på 08-skumpa verkar minskat. Om det beror på att säljarna vill ha mer eller om det börjar bli torka får framtiden visa.

Klå dö Gåsses 2006 magnum för 8 000 kr känns helt fel, gissar återrop. Detta är ju en av de minst populära prestigerna och magnum brukar vara kallt...

Även intressant att det är samma värdering på vissa GA och RD.

Jag gissar annars att priserna börjar trissas upp igen nu under hösten.
De flesta här vet ungefär vilka flaskor som är intressanta o vilka flaskor som är ok prissatta mrn jag kanske har fel.

Tyckte själv de var färre intressanta utrop än de senaste men de handlar nog mest om personlig smak.

Dovberg

Medlem
Ny dryckesauktion ute på Bukowskis. Har följt nästan varje auktion sen flera år tillbaks och sålt en del också (ska något in måste något ut). Är det bara jag som reagerar på det intressanta utbudet? Jag tror aldrig att jag sett så få utrop för Bourgogne, Rhone, USA etc som finns nu. Bourgognes utbud är ju nästan obenfintligt. Vad som sticker ut är ju helt klart Champagne. Många poster och väldigt mycket 2008. Ratar marknaden helt Champagne nu (eftersom det är så många säljare) eller vad händer? Vinmarknaden har gått ner, ja, men varför ser vi inte vi inte samma säljtryck på de andra regionerna? Nu är detta bara en auktion, men variansen är ganska stor tycker jag.

Intressant minst sagt.

Silex

Medlem
Ny dryckesauktion ute på Bukowskis. Har följt nästan varje auktion sen flera år tillbaks och sålt en del också (ska något in måste något ut). Är det bara jag som reagerar på det intressanta utbudet? Jag tror aldrig att jag sett så få utrop för Bourgogne, Rhone, USA etc som finns nu. Bourgognes utbud är ju nästan obenfintligt. Vad som sticker ut är ju helt klart Champagne. Många poster och väldigt mycket 2008. Ratar marknaden helt Champagne nu (eftersom det är så många säljare) eller vad händer? Vinmarknaden har gått ner, ja, men varför ser vi inte vi inte samma säljtryck på de andra regionerna? Nu är detta bara en auktion, men variansen är ganska stor tycker jag.

Intressant minst sagt.
Jag tycker att Sverige verkligen stuckit ut på champagne-sidan med ganska höga slutpriser generellt, men fr a även på champagner som inte är prestige. Samtidigt har priserna på t ex Bordeaux varit relativt rimliga på Bukowskis. Tror det blir mer lockande att sälja sin champagne här, medan om jag satt på en stor Bordeaux-källare så skulle jag söka mig utomlands vid en försäljning. Tror också priserna på champagne lett till att folk köper mer än de behöver när bra år släpps (t ex 2008), med tanken att man alltid kan sälja med vinst ändå senare. Det gör att även "vanliga" vinnördar kanske köper nån låda extra för att sälja med vinst för att bekosta sina vininköp, utan att sitta på stora källare (mig själv inkluderad). Det andra jag generellt ser på Bukowskis är överpriser på äldre italienska viner - ett lotteri många tydligen vill delta i. Ofta kan du köpa dessa flaskor till halva priset från Italien, med ungefär lika lite proveniens som Bukowskis....

Jag tycker att Sverige verkligen stuckit ut på champagne-sidan med ganska höga slutpriser generellt, men fr a även på champagner som inte är prestige. Samtidigt har priserna på t ex Bordeaux varit relativt rimliga på Bukowskis. Tror det blir mer lockande att sälja sin champagne här, medan om jag satt på en stor Bordeaux-källare så skulle jag söka mig utomlands vid en försäljning. Tror också priserna på champagne lett till att folk köper mer än de behöver när bra år släpps (t ex 2008), med tanken att man alltid kan sälja med vinst ändå senare. Det gör att även "vanliga" vinnördar kanske köper nån låda extra för att sälja med vinst för att bekosta sina vininköp, utan att sitta på stora källare (mig själv inkluderad). Det andra jag generellt ser på Bukowskis är överpriser på äldre italienska viner - ett lotteri många tydligen vill delta i. Ofta kan du köpa dessa flaskor till halva priset från Italien, med ungefär lika lite proveniens som Bukowskis....
Intressant analys, känns träffsäkert! Och håller VERKLIGEN med om Italien. Crazy det senaste året tkr jag.

Toppen