sunqan
Vinös
Avtalet gäller i första hand.
För tydlighetens skull. Provisionen baseras på utropspriset och är alltså fast. Vanligen 15 % ink moms men trappas av för höga utrop.
Provisionen dras sedan från försäljningspriset. I de allra flesta fall är det alltså rätt att räkna som @LeChat gjorde.
Jag fick ett förtydligande från systembolaget:
Villkoren på Bukowskis hemsida är våra villkor och de gäller vi har bara förenklat det på hemsidan (systembolaget.se).
-----
5.1 Vid försäljning utgår för varje auktionspost en avgift baserad på en procentsats av utropspriset enligt tabellen nedan, en fotoavgift samt en försäkringsavgift enligt vid var tid gällande prislista
Ovan text är från länken du skickade och nämner fotoavgiften även om den inte är specad i kr.
I samband med inlämning så skrivs ett kontrakt där avgifterna specificeras i detalj för varje utrop. Som jag skrev så ska vi se över formuleringarna i villkorstexten, jag tycker också det är otydligt.
-----
så helt riktigt, det är avgifterna i kontraktet som gäller.
däremot har systembolaget i sin iver att förenkla, krånglat till det genom att ha motsägelsefulla uppgifter dels i villkoren på bukowskis hemsida, dels på sin egen. sen virrar personen som svarar på min fråga till det ännu mer genom att skriva " Syftet med 'baserad på en procentsats av utropspriset' är att ge säljaren en indikation av kostnaden", så är ju uppenbarligen inte fallet.
i kontraktet - står det en provisionsprocent (ex 15%)? är det nån som haft en post med utrop i intervallet 20000-39999? står det 12,5% där?