DP görs i ca 5M ex och etiketter sätts inte på direkt efter vinet degorgering. Förutom sendegade varianter som P2 och Oenotheque anger väl inte Moët när i batchen ett vin deggats? Vet att legacy kom tidigt men har inte sett något direkt information om degdatum på olika varianter av etiketter. Har några boxar legacy men även "normala" som köptes ungefär samtidigt. Om det finns info vore det intressant.
Moët & Chandons samlade marknadsföring av Dom Pérignon innehåller närmast oändliga mängder bilder och "stories" och är i princip totalt befriad från tekniska data.
Om de inte ändrat sig på sistone, skriver de t.ex. inte ut den exakta druvsammansättningen i respektive årgång. Den ligger nära 50% Ch/50% PN men varierar lite mellan årgångarna. Däremot brukar de (eller åtminstone den förra vinmakaren) berätta om druvsammansättning och degorgeringsdatum när vinskribenter frågade, så de har heller inte hållit informationen hemlig.
I årgångsomdömen förr om åren har jag läst att hela årgången av "normal" Dom Pérignon degorgeras under förvånansvärt kort tid. T.ex. skrev Antonio Galloni i the Wine Advocate i slutet av år 2008 om årgång 2000 att "the 2000 was disgorged over a period of weeks in March and April, 2007". Nu är inte TWA de allra bästa på faktakoll, men jag har för mig att jag sett liknande uppgifter från andra håll. I så fall är det försumbar skillnad i degorgeringsdatum på olika Dompor av samma årgång.
P2/P3 separeras åtminstone numera ut redan från början, eftersom de lagras med korkförslutning snarare än kronkapsyl.