SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands
Krug skrev:
Tack för länken Dejzan,
Hmmm, jag blev faktiskt inte så jäkla imponerad av den där katalogen... Det visar väl ganska mycket på svenskens förhållande till Mouton och Dompa. Jävligt tråkiga vita viner och champagnen var jag inte speciellt imponerad över heller, och tre flaskor jänkarvin?
Har det redan gått stå i de Svenska vinauktionerna?
En del småintressanta Bordeauxviner fanns det i a f. 1928 Latour som jag hade äran att få prova för ett tag sedan bl.a.
Undrar hur den där flaskan 1947 Montrose är. En del 1947
r jag druckit har varit himmelskt goda. Bl.a. en halvpava (!!!!) Haut-Brion någon vänlig själ köpte åt mig från England 8tror det var FRW, Peter Wylie eller BB & R den kom från, möjligen Seckford...) Med tanke på mognadsprocessen på halvpavor hade jag inga större förhoppningar, men vinet var superbt. Andra -47
r jag druckit har varit mindre lyckade. Ofta sura övermogna gamlingar utan vare sig frukt eller finess.
Och apropå Mouton så dyker ju 1945 upp igen...
Enligt min bror som är expert på äldre årgångar är drygt hälften av alla pavor Mouton -45 som säljs i USA rena falsarierna. Gråzonen är ännu bredare i Asien där man är betydligt mer färska på området. Kanske därför det tokpluggats vinkunskap därborta och japanska sommelierer börjar av någon anledning få rykten om sig...
Man undrar ju som sagt med alla -45
r. Det har redan sålts mer på auktion än vad som producerades enligt en artikel i Decanter för sisådär 5-6 år sedan som behandlade ämnet...