This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Rött vin till räkor eller hummer, "det är alltid någon som inte gillar vitt!", har hänt otaliga gånger. På samma tema får man också stå ut med att somliga minsann ska ha det ena eller det andra fastän det är helt uppåt väggarna fel; personlig smak kan man ju knappast kalla felaktig men ibland undrar jag.
Plötsligt kom jag att tänka på den här - kanske var det lite enklare med rekommendationerna i systembutikerna förr.Min brorson, 21 år gammal, har börjat att arbeta på ett systembolag på mindre ort i Sverige. Utbildningen innan han började var exakt 0 min, han visste inte vad de olika sakerna på en etikett betydde och visste än mindre hur de olika varorna smakade. Vad som var mer spännande var att han förväntades kunna göra rekommendationer i butiken. Fortfarande har han 4 månader efter att han började inte fått någon utbildning i dryckeskunskap, de har inga provningar i butiken han jobbar i. Och systembolaget har världens kunnigaste och bäst utbildade försäljare, självklart.
Va, jag har aldrig varit med om att personalen provsmakat viner som jag reklamerat. Och jag har aldrig haft några problem heller.
Råkade ut för samma sak i Lysekil när jag frågade efter lokal öl. Svaret blev "Det närmaste vi har är Melleruds utmärkta pilsner och Mariestads" (två industrilager från Spendrups).Frågade om de hade någon lokal öl och expediten är osäker och går och hämtar chefen (??) som då rekommenderar oss att köpa Norrlands Guld
Jag håller med - jag kan också tänka mig majonäs till mina räkor!Min fru gillar pinot noir till räkor. Hon har inga som helst problem med kombon. Med majonäs så funkar det för mig med.
En annan bra kommentar från en systembolagsanställd (om Puligny Montrachet Pucelles 2004, Domaine Leflaive) "Varför är det så dyrt? Vi har många mycket billigare vita viner som är jättegoda". Ridå.
Fick faktiskt en rätt skön kassa-kommentar en tisdag eftermiddag när jag plockade ut Bruno Clairs Vosne-Romanée '12..Ha ha! Den känner jag igen!! Mitt närmaste bolag är ett riktigt alkisbolag med minsta möjliga sortiment och väldigt stor pall med "Sju komma tvåan" mitt i butiken. Men det är ett bra ställe för mej att hämta beställningar (typ Meursaulter för 700 spänn).
Några personalreaktioner:
"Kan det verkligen vara värt pengarna!!"
"Oooooo det måste vara ett gott vin"
"Så dyrt vin har jag aldrig provat"
"Kan jag få se ID"
Hen måste hänga härFick faktiskt en rätt skön kassa-kommentar en tisdag eftermiddag när jag plockade ut Bruno Clairs Vosne-Romanée '12..
"Fan schysst tisdags-vin ändå!"
Dagens ungdom måste ha en jävla veckopeng när man handlar fyra flaskor vin som snittar över femhundra styck och får visa legitimation."Kan jag få se ID"
Tycker man ska få handla även om man inte har åldern inne med såna ambitioner.Dagens ungdom måste ha en jävla veckopeng när man handlar fyra flaskor vin som snittar över femhundra styck och får visa legitimation.
Att du hade champagne på kylning?Kollega efter att man råkat nämna att det dracks champagne kvällen innan: "Jaha, vad firade ni då?"
Idag påmindes jag återigen om att Systembolaget verkligen inte är som alla andra. Jag hämtade ut min låda Willi Schäfer Kabinett, till den sunda pengen om 173kr/flaska. Tydligen är det inte den allmäna uppfattningen att det är en sund peng, för herrn i kassan började med att dubbelkolla så att det verkligen stämde att en flaska kunde kosta så mycket som 173 kronor. Ungefär såhär lät det:
"Det blir etthundra... ähhhh. (liksom spärrar upp ögonen och kollar nära på skärmen) ett tusen tretioåtta kronor" och han fortsatte sedan "Hoppas det är gott, för det är inte helt gratis precis, hehe".
Sällan har man möts av den reaktionen när man köper något annat i någon annan affär som verkar på en konkurrensutsatt marknad.
Även om vi här på forumet är utomjordingar när det kommer till vad ett vin får kosta, är det inte en orimlig peng om man bryter ner vad det är kvar till producenten med monopolets världsfrånvända konstruktion. Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.
Om man tittar på försäljningsstatistiken är det 1-2% av allt vin som säljs som kostar så mycket. Då förstår man att det är uppseendeväckande. Tittar man bara på vitt vin, är det 0,4%. Den vräkigare halvan av 1%arna dricker så dyrt.Idag påmindes jag återigen om att Systembolaget verkligen inte är som alla andra. Jag hämtade ut min låda Willi Schäfer Kabinett, till den sunda pengen om 173kr/flaska. Tydligen är det inte den allmäna uppfattningen att det är en sund peng, för herrn i kassan började med att dubbelkolla så att det verkligen stämde att en flaska kunde kosta så mycket som 173 kronor. Ungefär såhär lät det:
"Det blir etthundra... ähhhh. (liksom spärrar upp ögonen och kollar nära på skärmen) ett tusen tretioåtta kronor" och han fortsatte sedan "Hoppas det är gott, för det är inte helt gratis precis, hehe".
Sällan har man möts av den reaktionen när man köper något annat i någon annan affär som verkar på en konkurrensutsatt marknad.
Även om vi här på forumet är utomjordingar när det kommer till vad ett vin får kosta, är det inte en orimlig peng om man bryter ner vad det är kvar till producenten med monopolets världsfrånvända konstruktion. Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.
Kommer nog aldrig kunna ta de siffrorna.Om man tittar på försäljningsstatistiken är det 1-2% av allt vin som säljs som kostar så mycket. Då förstår man att det är uppseendeväckande. Tittar man bara på vitt vin, är det 0,4%. Den vräkigare halvan av 1%arna dricker så dyrt.
Förutom vi som är med på forumet här och ett mindre antal på SB så är det nog extremt få som ens tänker på en sådan sak. Det är ju ett köp som alla andra, oavsett prislapp. Hur många funderar över priserna i t ex matbutiken? Nog för att man kanske jämför dyrt och billigt, men de faktiska skälen är det nog väldigt få som känner till.Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.
Både ja och nej. Det krävs ju inte en nobelpristagare för att räkna ut att finns bakomliggande orsaker till att vissa saker i mataffären är billigare än andra. Det jag menar är bara att det är inte så att man får den kommentaren när man köper en dyr ost på Ica. Viner i allmänhet, och "Dyra" viner i synnerhet, verkar i något slags eget universum vad det gäller hur man ser på priser.Förutom vi som är med på forumet här och ett mindre antal på SB så är det nog extremt få som ens tänker på en sådan sak. Det är ju ett köp som alla andra, oavsett prislapp. Hur många funderar över priserna i t ex matbutiken? Nog för att man kanske jämför dyrt och billigt, men de faktiska skälen är det nog väldigt få som känner till.