Anders Landström
Medlem
På min 25-årsdag fick jag en 6 puttonyos Aszú av mina föräldrar. Från mitt födelseår (1972) och som råkar vara en stor årgång i Tokaj även om kommunisterna gjorde vad som låg i deras makt för att sudda ut årgångsvariation. Oremus är producent.
Så till storyn:
Tokaj är en region jag gillar att besöka. För två år sedan, efter en halvdag med István Szepsy, så började han berätta om hur han startade i vinbranschen på det lokala kooperativet som ung grabb i mitten av 60-talet. Hur villkoren var då och när staten några år senare helt tog över då det fanns för mycket fria tankar bland kooperativen. Hur han gjorde vin i smyg hemma i garaget, lagrade på fat o d. Det var för övrigt också just dessa viner som fick Hugh Johnson att förstå vilken potential som verkligen fanns i Tokaj, när han och Peter Vinding-Diers reste runt där efter murens fall. István bjöd in dem till sitt garage. I samband med att utländska investerare roffade åt sig så kom kravet att de var tvungna att köpa ett visst antal fat från kommunisttiden. När Oremus kom in i bilden tog de således med sig István på en runda bland faten och Szepsy pekade ut vilka de skulle välja. Ett av faten var en 6-byttors från 1972.
När han då berättar historien om Oremus så nämner jag i förbifarten att jag visst hade en 1972-flaska från firman hemma, som jag fick när jag fyllde 25. Då István får veta vilken jag har skiner han upp och säger: "Det vinet gjorde jag!" och berättar allt om året, hur vinet var gjort och att de uppspritat det (kommunisterna pastöriserade Tokaj, renliga var de, men det innebar också att man inte kunde arbeta med svavel då dessa genererar aldehyder vid pastörisering av alkohol) för att säkra vinet. Än idag var just 1972:an ett av de viner han tyckte höll måttet även under de svarta decennierna.
Och ja, nu vete fasen om jag någonsin kan öppna den när flaskan knutit mig samman med vinmakaren så här i efterhand.
Låter som ett vin att öppna med vinmakaren. Det är väl det absolut det bästa alternativet.
Har absolut ingen historia av den här klassen men det närmaste jag kan komma är en flaska 2002 Duval-Leroy Authentis Trepail. En flaska som jag köpte 2007 och i efterhand fick klart för mig att druvmaterialet kom från David Léclapart. Öppnade den i samband med en provning av L'Apôtre 1999-2006 som vi gjorde tillsammans med David. Det visade sig att han inte druckit vinet själv och det blev en rolig dialog kring flaskan.
Tack för en trevlig berättelse @Niklas J