SV: Era senaste vininköp.
shorepower skrev:
Hur var Marie-Noël? Hört en del gott om dem men kan inte komma ihåg jag provat.
Inget av detta hamnar hos Boråsaren får man hoppas ;D
Jo Ledru är riktigt bra. Har inte din breda erfarenhet av Champagne men dom 4-5 gånger jag provat hennes viner under hösten så har jag blivit mer och mer förtjust i vinerna. Framför allt då dom här två cuvéerna.
Det finns också en Millésime 2005 som jag också tycker är bra med mer mognadstoner och inte så mycket ung ljus röd frukt som i Grand Crû Brut och Goulté -06.
Alla hennes viner har en ganska hög markerad syra och känns väldigt unga så lite lagring tror jag kommer att göra väldigt gott.
Inga ekfat och malolaktisk jäsning på alla cuvéerna (kan man knappast tro när man smakar vinerna eftersom syran är knivskarp på vissa av vinerna).
Grand Cru och ibland vissa Millésime (2002 finns i Brut Nature) görs också i Extra-Brut eller Brut Nature. Granb Crû Extra Brut görs med lite äldre basviner än vanliga GC Brut för att slipa av de skarpa kanterna lite grann.
All cuvéerna utom Goulté och Rosén är 85%/15% PN/CH. All frukt kommer från hennes egna ägor i Ambonnay och Bouzy (5 ha i Ambonnay och 1 ha i Bouzy).
Hälften av skörden går till Deutz och Pol Roger och av andra halvan gör hon ca 25000 buteljer/år på väldigt hantverksmässigt maner.
Definitivt värt ett besök nästa gång du är i Champagne.
Man skall vara snäll mot Boråsare ;D