SV: Era senaste vininköp.
Yrdal skrev:
Gjorde två starkvinsinköp för någon vecka sedan. Jag gillar starkvin, och det är roligt att jämföra från olika länder. Jag brukar köpa dem parvis och prova en flaska vardera rätt fort och sedan brukar jag alltid lägga den andra på lagring ett tag framöver.
1. Allesverloren Fine Old Vintage
2. Lacrima lui Ovidiu 12 (fick lov att beställa 6 flaskor)
Allesverloren var fin och rätt kryddig, men jag hoppas den kan bli ännu lite bättre med en kortare lagring. Lacrima lui Ovidiu 12 var en ren chansning då jag aldrig hört talas om den förut, men även den var riktigt fin och det var lite spännande med en vit variant som l
agrats i 12 år. Ska bli spännande att se hur de utvecklas med tiden också.
Välkommen hit Yrdal !
Gillar själv framför allt Port men en och annan fatig Muscat kan slinka ner det med. Av det sistnämnda så framför allt Portugisiska Setubal med lite ålder och dom magiska muskaterna från lilla ön Pantelleria söder om Sicilien.
Tyvärr kan jag inte säga så mycket gott om det du har listat. Sydafrikansk port har inte direkt imponerat på mig ngn gång även om dom inte är direkt dåliga. Ofta simpla och saftiga utan bra vinositet.
Tawny verkar dom göra genom att blanda lite Jerepigo eller Muscat i vanlig Cape Vintage. :'(
Tycker i stort sett alltid det är värt några extra tior upp till en LBV från Douro (t.ex Churchill, nr 8016 för 179
.
Har inte på ngt sätt provat all sydafrikansk port men har som sagt inte hittat ngt ännu som ens slår en hyfsad LBV från moderlandet (har provat Allesverloren, Boplaas, Muratie, Landskroon, De Krans) änn mindre i närheten av en "riktig" Vinatge Port.
Lacrima lui Ovidiu har jag tyvärr haft "nöjet" att prova vid ett flertal tillfällen (både 5 och 12-varianten) då jag reser flera ggr/år till Rumänien sedan 13 år tillbaka.
Inte mycket i Rumänien över huvud taget som platsar hos ngn som gillar gott vin tyvärr även om några undantag finns.
Av dom vita finns det ett som heter Trei Hectare Chardonnay som är ok.
Avdelningen röda är lite bättre och jag har gillat Terra Romana "Cuvée Charlotte" och Anima (Cabernet Sauvignon).
Hoppas du inte blev avskräckt av vad jag skrivit, det är inte menat att vara ovänlig på ngt sätt utan bara min personliga uppfattning.