This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
SUPRA skrev:Köpte en CHATEAU MARGAUX 1956.
Vackert namn.
Om någon sitter inne med information på det vinet tar jag tacksamt emot det.
Krug88 skrev:Det var som fan, är det inte "Wizzkid" som dök upp här?
SUPRA skrev:;D
Medans ni snackar har jag köpt ännu en Femme de Champagne Brut 1995 på Magnum.
Och eftersom ni undrar så ger Julle henne 94/95.
Men jag köpte dom för att Pomerol rekommenderade den, dessutom gillar jag Duval-Leroy överlag.
Det råkade bli två för att jag inte hade koll på mina papper när jag beställde, så jag beställde på två platser.
Tyvärr var den ena flaska utan den fina lådan, vilket lotto det är. :
v_skogh skrev:Har du provat den?
Krisman skrev:Riktigt kul diskussion man fick igång, och det verkar som många kände sig träffade... Men jag vet nog inte om jag fick svar på vad jag egentligen frågade om... ???
Supra hoppas du inte tog illa upp, för det var inte meningen.
Krisman skrev:Passar väl bättre i quizzet, men jag hinner ju aldrig svara först. Vilka är druvorna som är tillåtna i Champagne?
Krisman skrev:Passar väl bättre i quizzet, men jag hinner ju aldrig svara först. Vilka är druvorna som är tillåtna i Champagne?
shorepower skrev:Det finns väl ett gäng till (förutom de tre) som är tillåtna om rankorna är planterade före ett visst årtal (Gamay bland annat). Har dock aldrig sett en champagne med dessa så jag kan minnas fel här.
SUPRA skrev:Intressant. En riktig slamkrypare till druva i så fall som ingen av de böcker jag läst någonsin nämnt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Petit_Meslier
"There are just 20 hectares in France. Duval-Leroy have made a single varietal champagne, the Authentis Petit Meslier, which was criticised by Decanter for over-oaking." ;D
Och en "djupdykning" gav lite mer kött på benen. Minst sagt. Typ 6 ben till att gnaga på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_(wine)#Types_of_Champagne
There are several other grape varieties permitted for historical reasons, however, but rare in current usage. The sparsely cultivated varieties (0.02% of the total vines planted in Champagne) of Arbanne, Petit Meslier and Pinot Blanc, may still be found in modern cuvées.[23] while the directives of INAO make conditional allowances according to the complex laws of 1927 and 1929, and plantings made prior to 1938.[24] The complete list of the nine actual and theoretical varieties reads Pinot Noir, Pinot Meunier, Chardonnay, Pinot Blanc, Arbanne, Petit Meslier, Pinot gris (in Champagne named Fromenteau), Pinot de juillet and Pinot rosé. The Gamay vines of the region were scheduled to be uprooted by 1942, but due to World War II, this was postponed until 1962.
Nu frågar man ju sig, med facit i hand, kunde ni det här? Handen på hjärtat innan ni svarar.
Jag trodde du hade läst Juhlins böcker...SUPRA skrev:Intressant. En riktig slamkrypare till druva i så fall som ingen av de böcker jag läst någonsin nämnt.
SUPRA skrev:Nu frågar man ju sig, med facit i hand, kunde ni det här? Handen på hjärtat innan ni svarar.
vintjej skrev:Jag brukar bara komma ihåg petit meslier, pinot blanc och pinot gris. Men jag säger som Einstein "Jag memorerar aldrig något jag lätt kan slå upp."
kayaker skrev:Jag trodde du hade läst Juhlins böcker...
SUPRA skrev:Lustigt nog så stämmer det inte med det wiki skriver ovan, eller så är det bara olika namn på samma druvor? ???
Någon som kan reda ut?