SV: Era senaste vininköp.
Idag tog jag båten från Göttlaborg till Fredrikshavn, några snabba mil så var man framme i Ålborg och nordicwineclub där mina fyra Krug GC Magnum "1983" låg och väntade. Och en Ron Zachapa.
Ägaren Rasmus hade vänligheten att öppna enbart för mig, så vid åttatiden tittade jag in i hans firma med vin från golv till tak.
"Finhyllan" var mycket intressant. Förutom mina godbitar fanns där en mängd olika flarror, drar det från minnet: Dom Perignon Rosé Magnum 1971 (vill ha!), DP 1947(?), 1976 och en massa andra jag inte minns. Comtes, DP, Krug...och en Ch d'Yquem 1986(?) på 6000 cl. Priserna hade tydligen gått ner ordentligt på många dyrare varianter. En låda med La Tache, Pomerol och annat sanslöst jag inte minns låg där också.
Köpte en Cristal 1977 för €200.
Sedan tog jag på hans rekommendation av "kraftiga rödviner" 3-4 st. av en 3-4 sorter. Sen var där nån Roséskumpa för €23 som jag tänkte prova, plus ett vin från Australien jag fick i gåva med nån underlig druva.
Har ingen aning om vad de heter just nu, Rasmus hade vänligheten att lita på min ärlighet så fakturan för Cristalen och vinet får jag en annan dag.
Jag gillar Danmark. Ett steg närmare friheten. Att man sen kan ta sin starköl från krogen in på hotellet gjorde inte saken sämre.
För övrigt kan jag meddela att sortimentet på Stena Line suger...
Har ni tips på nån vinhandlare i Köpenhamn tar jag tacksamt emot.