SV: Favoritchampagnerna i rangordning...
Bubblaren skrev:
DA, jag emotsätter mig inte en endaste fakta(?)uppgift du repetativt anfört här i tråden. Det jag motsätter mig i den här tråden och i en annan tråd (som jag inte längre minns namnet på) är din attityd, saknar en portion ödmjukhet och en insikt om lyhördhet hos dig. Saknar nyfikenhet för andras erfarenheter och tänk, saknar respekt för andras insikter och tyckande. Saknar insikten om att "jag har inte alltid rätt, ffa inte i andras ögon, men det är ok".
Jag är intresserad av andras erfarenheter, men jag kan se om någon har kunnande om vad de talar om när ett område jag läst in mig på diskuteras. En som anser att DP av hävd kan och skall jämstallas med CdM har inte det kunnandet utan har fallit för förutfattade meningar om finchampagne som de antagligen fått genom reklam eller Bond-filmer.
Jag har högsta respekt för vissa forumsmedlemmars kunnande och lyssnar mer än gärna på erfarenheter från Krug, Krug88, anders, El burro grande, Pomerol, magnum och några till. En del kan en mycket mer än jag om vin. Men Jos kan likafullt mycket mindre än jag om champagne.
Och om jag repeterar fakta så beror det på att vissa tycks ha jävligt tjocka skallar.
Bubblaren skrev:
Det var, enligt mig, inte att Jos (eller ngn annan) som började, gå tillbaka och läs. Det är inte ok att ha ditt sätt bara för en du haft en skitjobbig vecka, det har vi alla emellanåt, och det gäller för alla att ha lite strategier i livet och veta hur hantera belastning i livet och en strategi för vid dessa tillfällen, t ex man kan en strategi vara att inte skriva i forum för man vet man lätt blir irriterad vid dessa tillfällen.
Så du menar på fullaste allvar att nedanstående inlägg från Jos sida inte med viss rätt kunde uppfattas som det minsta tyket, provokativt eller nedlåtande? Jag hade innan dess bara lagt fram min sak bestämt, men inte gått på honom som person.
Jos skrev:
Darth!;
En fråga; Med din fantastiska erfarenhet av finchampagne (vad var det nu du provat, 1 CdM, 2 Salon, 1 Cristal..?) så undrar jag då kort, är du alltså bättre än Robert Parker på att bedömma vin?
Jo, jag undrar då Parker har gett Krug CdM -95 94 poäng och Dom Perignon Oenotheque -95 96 poäng. Parker tycker alltså att Oenothequen 2 poäng bättre...
Men din bedömning är då alltså mer korrekt än Parkers?
PS. Parker har nog iofs druckit båda så det kan ju bli lite tufft att övertyga oss andra men kom igen, gör ett försök! ;D
Det är rätt märkligt. Om någon hoppat på Jos och han svarat med samma mynt så hade jag haft klarsynthet att inse vem som började även efter detta gräl. Men du har låtit ditt ogillande av mig förvrida din varseblivning av situationen. Jag har svårt för personer som inte kan se situationer objektivt utan som alltid skall förvrida fakta så det passar bättre den bild de vill ha av något. Detta gäller oavsett om det är vin eller vem som startade en konflikt.
Sedan tycker jag fortfarande att det är lite underligt att du tog det så hårt att jag drev med din vinsamling när du drivit med min avatarbild. Jag blev inte alls upprörd av dina kommentarer om den, men jag utgick från att du var en person som kunde ta lite sådant. Jag hade sett att du sällan var med i diskussioner om prestigechampagner och drev lite med det. Nu vet jag att du handlar champagne på plats, för du har nämnt det på ett par olika ställen. Men, men, jag kan låta det vara och ursäkten kvarstår.
vintjej tycktes fatta vad jag menade med att jag blev påhoppad, fast hon har å andra sidan alltid slagit mig som mer klarsynt än du.
Bubblaren skrev:
Det kan vara bra att ha tänkt igenom "hur vill jag uppfattas av min omgivning", kanske just fär att gäller ju att kunna fortsätta må bra i gänget om man ämnar fortsätta umgås och träffas.
Jag anser mig ha god kontakt med de medlemmar här som jag anser vara konstruktiva för forumet och som tillför något, även om vi inte alltid tycker lika.
Personer som inte för in några intressanta poänger om vin utan bara skall komma med klyschor som Jos "poäng" att man inte kan veta någonting om viner på grundval av omsorg som lagts ner i dem utan att ha provat dem. För att hårddra det så skulle en sådan princip innebära att jag inte kan veta om Sine Qua Non är bättre än Gredos eftersom jag inte provat någotdera. Omsorg som lagts ner skall ju inte räknas in.
Personer av det slaget har jag inget utbyte av, men är hövlig så länge de är hövliga mot mig.
Bubblaren skrev:
Ibland behöver vi alla, när vi tagit i lite för mycket, backa undan lite och göra ngt annat en stund för att ge sig själv chansen att reflektera och se helheter och sammanhang. Sedan gå tillbaka, be om ursäkt (som du gjort både lite generellt och direkt till en del personer), sedan släppa det gamla och bidra till det vi är här för - dela med oss av smaskiga upplevelser, ställa frågor, ge tips och råd samt ständigt tänka på att humor och ironi är extremt svårt på nätet.
Ja, jag har bett om ursäkt men inte fått någon. Detta trots att det var jag som blev påhoppad av mobmentaliteten här. Vad säger det om mig kontra mina motståndare?
Det vore intressant att se om Jos har förmåga att göra det du beskrev här. På något sätt betvivlar jag det.
Bubblaren skrev:
Hoppas inom kort se dig ge och ta del av tips precis som förut här på FW.
Jag kommer dyka upp när jag dyker upp. Somliga saker har mycket högre prioritet, och somliga forumsmedlemmar är intressantare att möta än andra. Den enda gången vi sågs i verkligheten hann jag inte bilda mig särskilt mycket uppfattning om dig. Jos var trevlig i verkligheten men helt uppenbart en stor skithög på nätet (kanske är han en riktigt falsk jävla smilfink). Jag umgås inte med personer som mobbar ut mig på nätet och inte ens har vett att be om ursäkt utan skyller rubbet på mig.