SV: Favoritchampagnerna i rangordning...
Fy fan vilken jävla fjantig invändning från Jos. Om man inte har druckit någon av två viner så kan man inte ha en ANING vilket som är det bättre vinet baserat på tidigare erfarenheter. Jag har inte druckit varken Petrus eller Gredos heller, men jag kan nog svära med en ganska hög sannolikhet att det förstnämdaa är bättre. Det är förstås som Keen säger lättare i det fallet, så jag skulle justera upp procentsatsen lite, kanske från 90-95% till sådär 99,99% (att Petrus är förstört åsido, även om jag utan att ha provat misstänker att även en exempelvis korkdefekt Petrus kan vara godare än Gredos). Jag håller fast vid att det finns en rätt stor skillnad mellan Dom Pérignon och Clos du Mesnil i mängden omsorg som går åt till att maximera kvaliteten. Vad gäller skördeuttag, mindre och mer kontrollerad produktion och rubbet som har med mätbar kvalitet att göra så krossar Clos du Mesnil Dom Pérignon (vanlig eller oenoteque). Jag tror inte ett smack på att det här forumets medlemmar som tjafsade emot mig är så aningslösa om detta faktum som de ville göra gällande (möjligtvis Jos, han verkar lite så). Detta, i kombination med uttalanden från världens främsta auktoritet på området och de tidigare erfarenheter jag själv hade summerade jag till 90-95% sannolikhet att Clos du Mesnil var den bättre champagnen i jämförelsen. Jag har ändå provat någon årgång av båda vinerna och vet ungefär hur mycket si och så mycket lagring tillför, och även om oenotequen är senare degorgerad än vanliga DP så vet jag också att detta inte brukar göra champagne varken mindre eller större, bara annorlunda.
Jos kanske inte själv inte hade en aning i frågan. Det kan jag väl köpa. Han hör inte till topp 10 (kanske inte ens topp 20) av det här forumets aktiva medlemmar när det gäller koll på champagne i den här klassen (han vet att båda ligger under prestigeflagg och lyssnar på sin idol Parker, vilket vilken idiot som helst som kan surfa på nätet skulle kunna fixa). Dock så kan man nog räkna upp de medlemmar med mer erfarenhet av hela kvalitetsspektrumet i champagne än jag själv på handen. Krug88 poppar upp först (20-30 CdM är ganska ruggigt svår erfarenhet att tävla med). Som sommelier i världsklass antar jag att Andreas L riktigt mycket också. Kan nog tro att anders, El Burro Grande och Krug har riktigt god koll på champagne även de, men exakt hur god koll vet jag ej. Har någon lagt märke till att ingen av dessa tillhör de som högljutt idiotförklarat mig för att jag säger mig TRO att CdM var bättre i nämnda jämförelse?
Annars finns det väl en hel del medlemmar som har ungefär lika mycket erfarenhet av finchampagne eller lite mer nen som inte provat CdM och därför inte har koll på hela kvalitetsspektrumet (vet alltså inte hur skillnaden mellan vanlig prestige typ DP eller Comtes och ultrararitet med rekordlågt uttag av typ CdM smakar). Vad jag stör mig så grovt på är att en av de aktiva medlemmar här på forumet med absolut MINST erfarenhet av champagne i den här klassen och som inte verkar så påläst om champagne tror sig veta vad jag kan och inte kan ha en aning om. Vilken jävla fjant!