Darth Angelus
Medlem
Jag tänkte bara kolla vilka favoritchampagner ni har här, i en rangordnad topplista. Om någonting är en årgångschampagne så skall relativ mognad och hur bra de gör ifrån sig i förhållande till årgångens generella kvalitet tas in i beräkningen. Men olika årgångar av samma champagne skall inte separeras. Det här är en mätning om hur ni tycker champagnerna gör ifrån sig över en längre tid av varierande årgångar, inte en tillfällig topp, och den skall vara baserad på de erfarenheter ni har, även om de skulle vara begränsade i ett enskilt fall.
Min lista ser ut så här...
1. Krug Clos du Mesnil
2. Krug (årgång)
3. Salon
4. Cristal
5. Krug Grande Cuvée
6. La Grande Dame
7. Bollinger La Grande Année
8. Bollinger R.D.
9. Cuvée Sir Winston Churchill
10. Comtes de Champagne
OBS:
1. I segmentet 6-10 är rangordningen lite osäker för min del. De är alla ungefär likvärdiga och årgångar är avgörande.
2. Det omfattar som sagt bara det jag provat, och det finns säkert en del rariteter som skulle peta en del på listan, i synnerhet Bollingers VVF.
Presentera gärna egen lista!
Min lista ser ut så här...
1. Krug Clos du Mesnil
2. Krug (årgång)
3. Salon
4. Cristal
5. Krug Grande Cuvée
6. La Grande Dame
7. Bollinger La Grande Année
8. Bollinger R.D.
9. Cuvée Sir Winston Churchill
10. Comtes de Champagne
OBS:
1. I segmentet 6-10 är rangordningen lite osäker för min del. De är alla ungefär likvärdiga och årgångar är avgörande.
2. Det omfattar som sagt bara det jag provat, och det finns säkert en del rariteter som skulle peta en del på listan, i synnerhet Bollingers VVF.
Presentera gärna egen lista!