Tänkte med denna tråd se om det finns intresse att dela med oss lite mer av oss själva. Jag är i alla fall nyfiken på Er och vad som får er klocka att ticka.
För att börja med mig själv:
Vem är jag?
Lagom ung kille som nått 40 år från Göteborg som varit vinintresserad i ca 15 år, men mer nördigt de senaste sju åren. Är lite av en typisk estet, dvs jag blandar mitt intresse för vin med musik, foto och andra sinnesrogivande aktiviteter. Gärna saker som smakar och luktar, vilket jag brinner extra mycket för.
Musik är ett intresse som falnat på senare år. Var mycket aktiv under tonåren (fram till 25 år), men tröttnade rejält när jag insåg att jag spelat "Sweet Home Alabama" för tjugonde gången på någon lokal sylta i förorten. Ett annat stort intresse är tv-spel, vilket jag håller på med så fort det finns tid, men avsevärt mindre intensivt i dagsläget.
Mat älskar jag, men varken min fru eller jag är intresserade av att laga den. Vi äter med andra ord ute så ofta vi har råd. Gillar såklart fine dining, men ibland är det gott med pizza också. Hatar för övrigt att priserna på restaurang är smått absurda när det gäller vin. BYO är något jag hoppas kommer att komma så småningom. Absoluta favoritrestauranger i Göteborg: 28+, Barsac Wine Bar (ganska renodlad vinbar med bra rustik mat) och Norda Bar och Grill (enkelt ställe med härlig personal och roliga amerikanska viner).
Vad har jag för sysselsättning till vardags?
Jag jobbar som produktutvecklare av snabbrörliga livsmedelsprodukter bestående av rökfri tobak (rökning av tobak eller andra växtbaserade produkter kan inte rekommenderas till ens värsta fiende) med en huvudsaklig inriktning på "smaksättning", dvs de sensoriska egenskaperna i produkten. Min huvudsakliga arbetssyssla rör alltså sensorik på ett eller annat sätt, men även mer marknadsmässiga delar dyker upp emellanåt.
Vad har jag för vinpreferenser?
Är absolut en blandmissbrukare som gillar i princip alla stilar. Ett höjdarvin är ett vin med personlighet. Har dock en viss förkärlek för viner gjorda på druvorna syrah, pinot noir och cabernet franc. Brukar ofta tycka att det är roligare (inte nödvändigtvis bättre/godare) med vin från mer udda områden än de mest klassiska, typ Bordeaux, Bourgogne och Champagne. Har även lite förkärlek för den sydafrikanska och rökiga stilen, som ofta får mycket negativ press helt oförtjänt. Denna typicitet är ju lite av Sydafrikas signum, oavsett om man gillar den eller inte!
Så, det var allt jag hade att säga. Nu vill jag veta mer om er?