Fyra leverpastejmackor senare kan jag fortfarande känna smaken av Moet-55 i munnen, oförglömligt!
Tack alla för en sjukt trevlig kväll på Grappe, både sällskapet och vinerna var över förväntan för mig!
Lite lösa noteringar från en total nybörjare (OBS, bara mina egna åsikter om vinerna och jag är verkligen inte kunnig, vore kul om ni andra skrev vad ni tyckte):
För mig stack 1999 Vilmart Couer De Couve ut, helt egen doft och smak och tycktes aldrig bli dålig i glaset. Jag tyckte den hade kvällens bästa mousse, krämig och fin!
Verkligen en överaskning för mig!
1996 Deutz BdB var riktigt bra med en underbart ostig doft(!?) Så här ska Champagne smaka!
1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée var god men kort, växte till sig i glaset och blev till sist mycket god.
1993 DP enades vi till slut om att den var korkad. Själv tyckte jag den var helt ok (vad fan är smygkork?) men var otroligt mycket sämre än 88-an. Carl-Jan tyckte i alla fall den var intressant och mycket bra.
1988 DP var i mitt tycke underbar men jag kanske är partisk för att jag tog med det. Stor komplex doft, skitgod men det sjuka var att det kändes som den borde ligga några år till för att komma helt i balans. Kändes mycket ung trots sin ålder.
1955 Mög och Skandal var en verklig upplevelse, svart kork, mörkt bärnstensfärgad och med en extremt tydlig doft och smak av anklever! Över huvud taget ingen mousse, jag hade aldrig någonsin gissat på Champagne om jag fick detta blint. Var det gott? Ja, sjukt gott eller bara snuskigt beroende på smak, men jag älskade det.
Sen drack vi 2004 The Jem och 1994 Chateau Angelus där för mig Angelus drog det längsta strået, sydafrikanen kändes kanske lite vulgär jämfört med Fransosen men jag vet att jag aldrig någonsin tänkt det om jag inte hade haft Angelus bredvid.
Efter det körde vi tre 2004 C9 Beucastel, Deus Ex Machina och Domaine Du Pegau. Nu började jag bli lite för packad för att föra riktiga anteckningar
Jag gillade alla tre, den som tydligast växte i glaset för mig var Deus Ex som först kändes som värsta avgasmonstret. Efter ett tag gillade jag den men först kändes den nästan motbjudande, mer lagring krävs? Pegau var min favorit av dessa, redan nu balanserad och mycket god!
Till sist drack vi en Jacquesson och en sjukt god Tojaji som jag inte fick namnet på. Nu var jag bortom nivån där jag kunde analysera vin men jag minns att jag tyckte Jacquessonen var nästan övermogen och tokajen helt underbar.
Så jävla kul, när kör vi nästa inferno?