SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden
CH skrev:
Vi knäcke en nr 19 med efter att Elvis och Sjödin gått.
19. Krug 1990
Oh no, jag gick för tidigt!!! Nåväl, jag hade nog inte uppskattat den till fullo ändå...
Här är mina anteckningar för vin 1-18. Jag skrev ner en del av er andras kommentarer och blandade med mina egna intryck.
1. Goutorbe 1999
Fin brödig doft och smak, grapefrukt, honung, ganska besk eftersmak. God! Efter 15 minuter helt annorlunda: doft av karamell och kaffe. Kändes som om den tappade snabbt.
2. Roederer Estate l'Ermitage 2000
Mycket syra, citron, en mycket fin skumpa.
3. Sir Winston Churchill 1998
Fin doft med svamp. Ung men riktigt bra redan nu. Lång eftersmak.
4. Dom Ruinart Rosé 1986
Fin färg. Metallisk, krämig, smörig, lite spritig oxiderad smak. Lång eftersmak. Lite för mycket sprit/sherry för min smak, men den verkade imponera på övriga.
5. Comtes de Champagne Rosé 2003
Fin färg. Fina bubblor. Mycket frukt. Enligt mig en perfekt rosé. Fick nästan tre timmars luftning, men hade nog behövt ännu mer. ”Hård och träig”, enligt Krug.
10. Pichler F.X. Unendlich Riesling 2006
En fantastisk riesling med hela 15 % alkohol, vilket inte kändes alls. Lång eftersmak.
11. Château Palmer 1997
Underbar Margaux-doft, ganska kort smak men mycket god. Blyerts, cederträ, perfekt att drickas nu. Krug beskrev den med barnförbjuden restaurangslang... :-X
12. Château La Tour Haut-Brion 2004
Relativt svag doft (åtminstone i det här sällskapet), “doftar som en köttbit” enligt Krug. Jordig smak med mer tanniner än Palmer. Bra men inte lika bra som Palmer.
13. Chateau Destieux 1998
Typisk Bordeaux-doft, ganska ung, sträv, god. Bra tanniner.
14. Bond Melbury 2001
Hade stått på karaff i fem timmar och det behövdes. Ett fantastiskt vin med mäktig doft, bred smak med massor av frukt, mörka och röda bär, oändlig eftersmak.
15. Almaviva 2000
Imponerande doft, fruktig och god smak men väldigt kort eftersmak. Den liksom försvann ur munnen.
16. Sena Aconcagua Valley 1998
Fruktigt, strävt, lite jordigt, bred och lång eftersmak.
17. Chateau de Fesles 1997
Ett fantastiskt sött vin med rund fin smak. Lång eftersmak.
18. Bruno Paillard 1990
Nu börjar anteckningar bli lite svårlästa men jag skrev att det var en riktigt bra champagne med balanserad fin smak. Hur stod den sig mot Krug 1990?