Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det andra alternativ än Cellartracker?

Vet ej, tror bara försöker hitta genvägar att slippa mata in all data

Du väljer ju själv vad du matar it. Jag lägger in köpdatum, pris, affär jag köpt dem av, degdatum om sådant finns, plats i källaren, eventuella drickfönster.

Om man inte vill det så tar det några knapptryckningar att lägga in vinet. Kan inte bli mycket lättare

upload_2021-6-29_21-1-23.png

upload_2021-6-29_21-2-10.png

upload_2021-6-29_21-3-1.png

upload_2021-6-29_21-3-22.png

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Sökte igenom forumet men hittade ingen tråd (fast det borde finnas en redan!?).

Edit: flyttat inlägg hit @Crist(al)ian 77

Jag letar efter en bra vinapp till Android där man kan se drickfönster, värde, matkombinationer m.m. på sin vinkällare.

Appen ska vara enkel att använda och lägga in nya vinet (ex. genom att fota flaskan).

Har inget problem med att betala en avgift om man kan få valuta för pengarna.

Vet att det finns en drös med olika appar men vilken är egentligen bäst?

Vad använder ni för appar och fungerar dem bra?

Last edited by a moderator:

Vingubben

Medlem

Jag letar efter en bra vinapp till Android där man kan se drickfönster, värde, matkombinationer m.m. på sin vinkällare.

Appen ska vara enkel att använda och lägga in nya vinet (ex. genom att fota flaskan).

Vad jag vet så är Cellartracker det enda vettiga alternativet. Kan köras i gratisversion men från 40$ per år får du extra funktioner som tex värdering. MatkombInationer är jag dock osäker på. Tror att en överväldigande majoritet på forumet använder CT.

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vad jag vet så är Cellartracker det enda vettiga alternativet. Kan köras i gratisversion men från 40$ per år får du extra funktioner som tex värdering. MatkombInationer är jag dock osäker på. Tror att en överväldigande majoritet på forumet använder CT.

Har förstått att det är många som använder CT här. Hur är appversion när man betalat 40$?

Johpe

Medlem

Edit: flyttat inlägg hit @Crist(al)ian 77

Jag kör inte CT utan Vivino, tycker den funkar finfint (i gratis utförandet) för att hålla koll på källaren.

Regner

Medlem
Vad skulle ni säga är den stora anledningen till att köra CT istället för ex Vivino, mer än att alla har sin historik på CT. Jag har slackat lite på att hålla källaren uppdaterad och tänkte lägga in allt igen. Använde CT förut men funderar på att köra Vivino pga enklare gränssnitt.

Kikade på antalet reviews för ett vin jag köpte nyss, CT har 4 och Vivino har 425. Möjligtvis att CT är för de som verkligen är intresserade men någonstans börjar ju ändå "wisdom of the crowd" gälla.

Vad tycker ni?

Klas.

Medlem
Vivino börjar lägga mer och mer funktioner bakom en paywall, skulle inte förvåna mig om dom låser ner allt på sikt, och inte låter användare ladda ner sin egen data.

Annars håller jag med, Vivino har ett trevligare gränssnitt!

jrick

Medlem
Vad skulle ni säga är den stora anledningen till att köra CT istället för ex Vivino, mer än att alla har sin historik på CT. Jag har slackat lite på att hålla källaren uppdaterad och tänkte lägga in allt igen. Använde CT förut men funderar på att köra Vivino pga enklare gränssnitt.

Kikade på antalet reviews för ett vin jag köpte nyss, CT har 4 och Vivino har 425. Möjligtvis att CT är för de som verkligen är intresserade men någonstans börjar ju ändå "wisdom of the crowd" gälla.

Vad tycker ni?
Jag har inte provat att använda Vivino för att hålla koll på min källare, men den stora fördelen med CT är för mig alla olika former av sorteringar jag kan göra. Vad har jag druckit mest av under en viss tid, hur många flaskor Meursault har jag, vilka flaskor behöver drickas snart osv

Så fort det börjar bli lite volym så är CT överlägset mot Vivino.
Alltså om man som jag lagrar viner på olika platser (Locations), har olika skåp/förråd (Bins) inom den platsen och så vidare så hade det aldrig gått att hålla någon bra ordning med det stöd som Vivino erbjuder.
Har Vivino ens något webbgränssnitt?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
... "wisdom of the crowd" ...

Vad tycker ni?
WotC är totalt fel. Det resulterar i att på CT är den stora majoriteten av viner som provats av flera, poängsätta mellan 89,5 och 90,5. Det blandas recensioner av dem som gillar fylliga saker och ger 96p med dem som avskyr fylligt och sätter 71p. Det är också en övervägande andel av "the crowd" som är nya i gemet och föredrar ungfrukt. En förfärande andel av "the crowd" drar slutsatsen att de dricker sitt vin vid optimal plopping och att alla borde "drink up now!". Dessutom skrämmande många som anser att ett vin som inte svämmar över av yppig ungfrukt har ramlat utför stupet.

CT domineras av amerikaner. Det resulterar i att tom odödliga viner som port och Sauternes ofta får löjliga drickfönster på under 25 år.

Har pratat med Eric om detta, och de jobbar på att hitta ett sätt att matcha om dagens poäng med poänggivarnas smak i relation till poängläsarnas smak. Och dessutom ta hänsyn till dem som efter 4000 provade viner har ett på 95p som högsta poängsätta drycken, med tårar i poesin för den hänförelse de erfarit... Och liksom släta ut deras poängskala till att bli mer 50-100. Knepigt många snävar också in sig mellan 85-93p. Få på CT rör sig statistiskt över mer än 15 poäng.

Wisdom of the crowd är ingenting jag någonsin kommer omhulda. För det blir alltid dåligt. Som att kombinera en sportbil med en combi med en folkabuss med en moped med en träningscykel.

Men, med ett smurtigt AI kan man analysera och använda data bättre än med slätstrukna datapresentationer utan avancerad analys.

Våra smaker är olika, liksom vår erfarenhet och personliga bias. Dessutom påverkas vi starkt av vad andra tycker. Om 10 provare satt poäng mellan 65 och 87 för ett vin som de tycker är slätstruket, simpelt och kort, vad är då chansen att jag sätter 97 p på det vinet (som jag egentligen erfor då jag drack det) då?

Med ett smart AI kan CT (snart) matcha min smak mot andras och anpassa dricksfönster, inköpstips, osv och dessutom förutse när jag skulle föredra ett särskilt vin, ge inköpstips på närtid, mellan lång och lång tid (ifall jag är ung) eller när jag poängsätter med (onödig) bias. Och, de kan naturligtvis också anpassa allt detta efter vad som finns tillgängligt på SB. Tänk vad härligt att gå in på SB och 'plong' få ett mail som rekommenderar vad som på detta Bolag skulle kunna ge mig störst middagsnjutning idag. I in värld: "Challenge accepted!" Och jag köper då minst tre flaskor: AI:s rekommendation 😡 samt två bättre 😍

Om man ser CT som en personlig databas över källare och smaknoter så är den riktigt bra. Man kan tex massuppladda vinkällare och mer omfattande inköp via Excel. Smidigt och enkelt.

Om man ser CT som ett stöd i tillvaron, ja, då är det skitbra, men det finns fortfarande väldigt mycket att göra. Så otroligt mycket! Jag skulle bli glad åt inköpstips för ep Bdx utifrån hur min smak för mogen Bdx korrelerar med ep-provarnas historiska noter, poäng och personlig smakutveckling, ja, då har vi en finfin AI-mojäng i görningen.

...sen kanske den hallucinerar och föreslår att jag skall köpa in Bojo Nouveau, men det är smällar man får ta.

Toppen