Herregud! Ett sådant missnöje med hur det är idag. Låter som om många har en dålig dag. Om inte, så ägna er åt någonting annat än denna gudabegåvade dryck. Själv är jag nöjd och glad med som det är. Jag köper (finns i min kalkyl från början liksom) dom fåtal defekter jag stöter på, men är ändå glad över minskningen. Jag förstår svårigheten (ja, omöjligheten) med att göra en jäst naturprodukt av starkt oxidationskänsliga råvaror och få allting att till 100% fungera så att slutprodukten (innehållande 1000-tals olika kemiska ämnen) alltid är korrekt och smakar nästintill likadant efter 10 år på flaska. Det går ju dessutom att få tag i äldre mogna bordeaux'er, moselviner, bourgogner, etc, att köpa dessa mer drickfärdiga. Inte från alla producenter, eller ens dom flesta, men det finns alltid kanaler, åtminstone om man inte är en överförmyndad svensk.
Att alla producenter skulle lagra sina viner tills dom blir drickfärdiga, och då av alla viner dessutom ha flera versioner med olika lagring för att kunna tillfredsställa olika önskemål, är befängt och skulle göra det omöjligt för dom absolut flesta att producera vin. Sitter man på en gammal stor vinkällare så är man "hemma", men annars. Skulle ett dylikt krav finnas skulle dom flesta producenterna bli tvungna att lägga ner och priserna på övriga viner gå i "taket"...
Helgens godingar,
2012'an doftade god druva, mint, och körsbär enligt sonen som inte fick smaka... Annars stalliga den unga mer, medan den äldre var mer bordeaux'ig och faktiskt! stramare...
Visa bifogad bild 3846