ChristianB
DipWSET
Rätt många flaskor av lite bättre snitt har ju en rekommendation på baksidesetiketten där det anges en viss ålder och ofta vilka förhållanden som är lämpliga för lagringen. Särskilt Nya världen tycks ha tagit till sig den här biten; jag har nog sett det de flesta sådana här rekommendationer på flaskor från Nya Zeeland och Australien, men det brukar ju dyka upp en del från Sydafrika också.Nää, vi var väl ense om att vinmakaren avgör när det är klart att dricka!
Däremot provar jag nog hellre vinet som ungt och gör en egen bedömning, oavsett om det är en bättre eller sämre (troligen sämre ) åsikt än den som vinmakaren har. Jag vill nog sälla mig till skaran som tycker att vin är så pass levande att halva charmen med att lagra vinerna själv är att det blir lite av en sport! De få defekta flaskor jag fått genom åren har knappast avskräckt mig från att fortsätta köpa och lägga undan vin.
Conde de Valdemar -84 och -94 nämndes tidigare i tråden; i mitt tycke var -84an spännande, men knappast i bra skick? Nu vet jag inte hur flaskvariationen kan ha påverkat åsikterna kring den aktuella årgången men det känns som att vinet inte klarar 30 år i källaren i alla fall. Då köper jag hellre yngre Rioja och lägger undan själv än att Systembolaget (eller andra aktörer) ska sälja färdiglagrade viner. -94an kändes å sin sida som rätt perfekt faktiskt, möjligen med något år för mycket på nacken.
Kan man säga "hellre för ung än för gammal"?