Wintermute
Medlem
För den som vill göra stickprov och anekdotisk bevisföring, verkar det som att Brocard VV-15 både finns med kork och skruv.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Fy fan vad trist!Att en flaska Mouton-Rothschild 1986 nyligen fick åka i vasken -- Ja, vad ska man säga? Änglarna gråter (och funderar ganska hårt på det här med ideal förslutning)...
Och dessutom svarar han missvisande när han ger ett intryck av att viner inte utvecklas med skruvkork. Viner utvecklas visst under skruvkork, men i allmänhet långsammare än under kork. Det har jag kunnat konstatera själv på vertikaler med bättre australiska och nyzeeländska viner som länge kört med skruvkork. På min blogg kan man t.ex. läsa om en vertikal från 2011 med Grosset Polish Hill (sex årgångar med skruvkork) och en vertikal från 2013 med Leeuwin Estate Art Series Chardonnay (varav tre årgångar med skruvkork) och i båda fallen fanns där utveckling. Nu i veckan hade jag nöjet att prova ett antal Felton Road av olika ålder, både Chardonnay och Pinot Noir, och de visade också tydligt på utveckling.Jag vet att jag inte borde hälla bensin på just den här brasan, men är han inte lite för tvärsäker?
https://www.svd.se/sa-lagrar-du-viner-med-skruvkork
Men är det inte precis det han skriver ???Och dessutom svarar han missvisande när han ger ett intryck av att viner inte utvecklas med skruvkork. Viner utvecklas visst under skruvkork, men i allmänhet långsammare än under kork.
Följden blir att vinet utvecklas, men betydligt långsammare än om det hade varit naturkork
Jag kanske övertolkade vad han skrev, och du har helt rätt om man bara ser slutmeningen, men jag hakade upp mig på hans uttalande...Men är det inte precis det han skriver ???
Det tycker jag inte stämmer alls, just baserat på mina erfarenheter av Oz- och NZ-viner som jag nämnde.Jag var själv nere i Australien för en tid sedan och provade vita viner som hade lagrats i flaskor med skruvkork, och där kändes det som om vinerna inte hade utvecklats nämnvärt.
Hur var vinerna?Trist att denna viktiga tråd drunknar i politik istf fakta och verklighet.
Här är en ickepolitisk, helt enkelt reell, kork:
Visa bifogad bild 14761
Man ser tydligt den socker-oxiderade randen runt korkens övre rim.
Korkens rim är så som de smältsockerhoplimmade pepparkakshusskarvarna alla hennapappor snart kommer åstadkomma åt sina familjer. Hade ALDRIG drabbat mig om jag varit strikt i mitt skruvkorksköpande.
Fan vad jag HATAR bajskorkar!
Narurligt, visst!
Helt naturligt!
Ett helt naturligt sätt att förstöra viner på, precis som med UV-ljus och andra former av oxidation.
Visa bifogad bild 14762
Denna genomvåta korkjäwel.
En 2003:a, dvs ynka 15 år.
Finns INGEN skruvkork som bäjlar redan efter 15 år.
Denna korkjäwel är dessutom inte någon form av enstaka exemplar eller anomali. Det är en vanligt förekommande verklighet som skapar ce-la-vie-kroppsrörelser hos vilken sommelier som helst.
Fan vad jag HATAR naturmuppskork!
Brinn!!!
Trist att denna viktiga tråd drunknar i politik istf fakta och verklighet.
Här är en ickepolitisk, helt enkelt reell, kork:
Visa bifogad bild 14761
Man ser tydligt den socker-oxiderade randen runt korkens övre rim.
Korkens rim är så som de smältsockerhoplimmade pepparkakshusskarvarna alla hennapappor snart kommer åstadkomma åt sina familjer. Hade ALDRIG drabbat mig om jag varit strikt i mitt skruvkorksköpande.
Fan vad jag HATAR bajskorkar!
Narurligt, visst!
Helt naturligt!
Ett helt naturligt sätt att förstöra viner på, precis som med UV-ljus och andra former av oxidation.
Visa bifogad bild 14762
Denna genomvåta korkjäwel.
En 2003:a, dvs ynka 15 år.
Finns INGEN skruvkork som bäjlar redan efter 15 år.
Denna korkjäwel är dessutom inte någon form av enstaka exemplar eller anomali. Det är en vanligt förekommande verklighet som skapar ce-la-vie-kroppsrörelser hos vilken sommelier som helst.
Fan vad jag HATAR naturmuppskork!
Brinn!!!
Lustigt nog har många hippa viner extra tätning med vaxade naturkorkar och borde således ha liknande förutsättningar som en heltät skruvkapsyl.
Skruvkapsylen har för övrigt valfri permeabilitet på många moderna alternativ och kan på så vis bidra med den oxidativa utveckling som önskas.
Uttalandet på svd.se blir därför ganska fånigt och fyrkantigt i mina ögon.
Kronkapsyl på bubbel är något som man (jag) förknippar med quirky naturvinsbubbel a la pet-nat snarare än Champagne, även om jag är ganska övertygad om att jag sett någon med kronkapsyl någon gång. Om inte annat så är det väl ganska vanligt att använda just sådan förslutning under flaskjäsningen.Kommer någon att våga ha kapsyl/skruvkapsyl på en Champagne? Finns det några nackdelar med sådana förslutningar?
men då vill man ju vara säker på skruvkorken inte havererar på ett ännu sämre sätt under samma tid...
tack för länkarna! Läste precis. Mycket intressant.Och dessutom svarar han missvisande när han ger ett intryck av att viner inte utvecklas med skruvkork. Viner utvecklas visst under skruvkork, men i allmänhet långsammare än under kork. Det har jag kunnat konstatera själv på vertikaler med bättre australiska och nyzeeländska viner som länge kört med skruvkork. På min blogg kan man t.ex. läsa om en vertikal från 2011 med Grosset Polish Hill (sex årgångar med skruvkork) och en vertikal från 2013 med Leeuwin Estate Art Series Chardonnay (varav tre årgångar med skruvkork) och i båda fallen fanns där utveckling. Nu i veckan hade jag nöjet att prova ett antal Felton Road av olika ålder, både Chardonnay och Pinot Noir, och de visade också tydligt på utveckling.
https://www.forbes.com/sites/thomas...wine-bottle-closure-preferences/#40f9e9d5598eAs the years went on, the breathable screw cap started to show better.