vintomas
Numera lågaktiv bloggare
S-C-L-MP-överenskommelsen från förra veckan har ju fått mycket uppmärksamhet, oavsett om man kallar den MÖK, JÖK, JA eller något annat. Dagsnoteringen är ju att Stefan Löfven imorgon röstas igenom, och därefter kan fortsätta att regera med denna sakpolitiska överenskommelse som grund. Av de 73 punkterna har det mest varit arbetsrätt och hyresreglering som diskuteras i allmänpressen, men punkt nummer 23 (Gör det möjligt att leva och bo på landsbygden) innehåller som en del en intressant skrivning för oss vinintresserade:
Senaste gången detta utreddes var 2010, och då var resultatet lite märkligt. Från minnet (som förvisso inte är vad det var) kom utredningen fram till att "gårdsförsäljning" skulle behöva innebära att även utländska aktörer kunde sätta upp "provningslokaler" med försäljning utan koppling till lokal produktion. Annars skulle SB:s ställning hotas. Dessutom föreslog de att detta skulle gälla alla alkoholhaltiga drycker, alltså även sprit. Kort sagt ett mycket märkligt förslag, som byggde på analysen att den finska varianten av gårdsförsäljning (då av bär- och fruktviner upp till 15%) bryter mot EU-rätten. Detta innebar att det inte blev någon gårdsförsäljning till följd av den utredningen, eftersom FP (som de hette då) och KD var emot. Det är också på grundval av denna utredning som Systembolaget beskriver gårdsförsäljning som ett hot mot folkhälsan och monopolets ställning. Man kan dock notera att den finska modellen, såvitt jag har märkt, aldrig har dragits inför EU-domstolen under de 24 år som den funnits (sedan 1995) eller de nio år som gått sedan utredningen. Tvärtom utökades den för ett år sedan med öl (upp till 12%) från bryggerier av begränsad storlek! Man kan därför på goda grunder fundera på om utredningen från 2010 verkligen analyserade EU-rätten på ett helt korrekt sätt.
Man kan också notera följande generella skrivning i den sakpolitiska överenskommelsen:
Mitt stalltips är att utredningen kommer att få i uppdrag att titta på något som mer påminner om den finländska modellen, med gårdsförsäljning av lokalproducerade drycker upp till en viss alkoholhalt, d.v.s. att alla eller de flesta spritprodukter utesluts. I Sverige lär detta betyda betydligt mer på ölsidan än vinsidan, eftersom det på våra breddgrader lär vara enklare att driva mikrobryggeri med bra resultat än att odla vindruvor som ger bra viner.
Det får väl antas i första hand ha varit en C-fråga, även om fem partier (C-L-KD-M-SD) stod bakom ett tillkännagivande från riksdagen i frågan under 2018.En utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker ska genomföras. En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras (Tillsätts 2020).
Senaste gången detta utreddes var 2010, och då var resultatet lite märkligt. Från minnet (som förvisso inte är vad det var) kom utredningen fram till att "gårdsförsäljning" skulle behöva innebära att även utländska aktörer kunde sätta upp "provningslokaler" med försäljning utan koppling till lokal produktion. Annars skulle SB:s ställning hotas. Dessutom föreslog de att detta skulle gälla alla alkoholhaltiga drycker, alltså även sprit. Kort sagt ett mycket märkligt förslag, som byggde på analysen att den finska varianten av gårdsförsäljning (då av bär- och fruktviner upp till 15%) bryter mot EU-rätten. Detta innebar att det inte blev någon gårdsförsäljning till följd av den utredningen, eftersom FP (som de hette då) och KD var emot. Det är också på grundval av denna utredning som Systembolaget beskriver gårdsförsäljning som ett hot mot folkhälsan och monopolets ställning. Man kan dock notera att den finska modellen, såvitt jag har märkt, aldrig har dragits inför EU-domstolen under de 24 år som den funnits (sedan 1995) eller de nio år som gått sedan utredningen. Tvärtom utökades den för ett år sedan med öl (upp till 12%) från bryggerier av begränsad storlek! Man kan därför på goda grunder fundera på om utredningen från 2010 verkligen analyserade EU-rätten på ett helt korrekt sätt.
Man kan också notera följande generella skrivning i den sakpolitiska överenskommelsen:
D.v.s. S-MP-regeringen kan inte fuska till utredningsdirektivet så att utredningen kommer fram till att det inte går. Man kan nog förutsätta att åtminstone C anstränger sig för att formulera ett direktiv som ger ett annat resultat än 2010, så det kan ligga till grund för något som genomförs. Dock lär det ta åtminstone till 2021, kanske mer troligt 2022. Möjligen kan man tänka sig att det först blir en försöksverksamhet i ett-två län innan det införs i hela landet.I de sakfrågor som omfattas av överenskommelsen kommer Centerpartiet och Liberalerna fullt ut medverka i beredningsprocesser både av utredningsdirektiv, propositioner till riksdagen, förordningsändringar som följer av ny lagstiftning samt i förekommande fall också uppdrag eller regleringsbrev till myndigheter.
Mitt stalltips är att utredningen kommer att få i uppdrag att titta på något som mer påminner om den finländska modellen, med gårdsförsäljning av lokalproducerade drycker upp till en viss alkoholhalt, d.v.s. att alla eller de flesta spritprodukter utesluts. I Sverige lär detta betyda betydligt mer på ölsidan än vinsidan, eftersom det på våra breddgrader lär vara enklare att driva mikrobryggeri med bra resultat än att odla vindruvor som ger bra viner.
Last edited: