This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Är det någon medveten taktik att skriva som de gör att det är Systembolagets existens det handlar om? För det är det ju inte, bara monopolet. Självklart skulle Systembolaget fortsätta ungefär som de gör idag bara att de har konkurrens. Det är ju inte så att alla Systemsbolagsbutiker slår igen dagen efter att monopolet försvinner om det nu skulle ske.
Ja, de skulle nog behöva förbättra sortimentet, sänka priserna, förbättra servicen osv för att kunna konkurrera, i alla fall på sikt. På kort sikt tror jag inte det skulle hända särskilt mycket faktiskt. Det tar tid för folk att ändra vanor osv.Det är väl inte givet att staten skulle vilja syssla med alkoholförsäljning på en konkurrensutsatt marknad? Och om de vill det, eller om bolaget privatiseras, är det verkligen inte givet att Systembolaget i en konkurrensutsatt marknad kan hålla samma service och samma prismodeller som idag. Dessutom är hela deras sortimentstänk uppbyggt på att de är ensam aktör och därför behöver konkurrensutsätta sitt sortiment, därav att det till exempel finns så många likartade billiga burköl och lådviner. Leverantörer skulle plötsligt få massor av aktörer att välja mellan och kanske inte ser någon poäng i att sköta t ex exklusivare lanseringar genom Systembolaget, så sortimentet skulle påverkas den vägen också. Det finns förstås massor av ytterligare saker som skulle påverka.
Så även om Systembolaget skulle finnas kvar på en konkurrensutsatt marknad skulle de knappast fortsätta ungefär som idag. De skulle ha annorlunda sortiment, annorlunda priser, annorlunda service och en annan butiksstruktur.
I Sverige så är det nog inte vin som kommer att bli intressant för de flesta, utan öl och sprit. Det som dock är mest intressant är den politiska vinkeln. Detta skulle bli den första uppluckringen av ett av världens mest omfattande alkoholmonopol.Om frågan om gårdsförsäljning eller ej ska bli intressant måste först gårdarnas produkter extremt förbättras. Idag är det mesta ren skit. Okej, kanske ett kul turistjippo - men inget jag orkar engagera mig i.
I Sverige så är det nog inte vin som kommer att bli intressant för de flesta, utan öl och sprit. Det som dock är mest intressant är den politiska vinkeln. Detta skulle bli den första uppluckringen av ett av världens mest omfattande alkoholmonopol.
Spontan gissning är att Portugal var det land som var billigast för Systembolaget att muta för att få till en invändning.Vad är grejen med Portugal och deras invändningar mot gårdsförsäljning?
Utgår från att Portugal tycker svenska vinmakare får en otillbörlig konkurrensfördel när de kan sälja sina viner direkt till konsument på plats utan att gå via Systembolaget som alla andra icke svenska aktörer måste.Vad är grejen med Portugal och deras invändningar mot gårdsförsäljning?
En annan vinkel som jag tror är mer rimlig är att gå till importledet. Vilka har mest att förlora på att nuvarande system försvinner? De etablerade, superstora importörerna såklart. De som är vassa på att snoka rätt på statistik och omsättning kan säkert hala fram siffror som visar på en monumental koncentration av marknadsandelar till ett fåtal stora importörer varav många – gissar jag utan att ha några direkta belägg (detta är, såklart, spekulation) köper ansenliga mängder från Portugal. Det skulle vara intressant att se siffror på hur stor del av vissa producenters produktion som uteslutande går till monopolländerna i Sverige, Norge och Finland (för såklart måste monopolmarknaden sättas i ett nordiskt, och inte uteslutande svenskt, perspektiv. De stora importörerna agerar på samtliga marknaderna, vilket ytterligare ökar volymförsäljningen (och därmed det gemensamma intresset mellan importör/producenter för att bibehålla rådande system). Intressant läsning är exempelvis årsredovisningar. En snabbgoogling gav denna.Spontan gissning är att Portugal var det land som var billigast för Systembolaget att muta för att få till en invändning.
Hm, det bolag (eller kanske snarare den koncern) du länkar till är samma som diskuterades för 5,5 år sedan i denna tråd. Jag noterar att ett av deras dotterbolag faktiskt är importör av det klassiska portugisiska budget- och volymvin på SB jag först kom att tänka på (som var en gammal Kronstam-favorit, och funnits sedan före BiB var påtänkta i SB:s sortiment). Dock har de någon gång sedan 2019 års diskussion - oklart när - lagt ner sajten gardsforsaljning.info och i slutet av 2021 blev de ett börsnoterat bolag. Så jag skulle inte riktigt våga gissa på att de agerar på samma sätt 2024 som 2019.En annan vinkel som jag tror är mer rimlig är att gå till importledet. Vilka har mest att förlora på att nuvarande system försvinner? De etablerade, superstora importörerna såklart. De som är vassa på att snoka rätt på statistik och omsättning kan säkert hala fram siffror som visar på en monumental koncentration av marknadsandelar till ett fåtal stora importörer varav många – gissar jag utan att ha några direkta belägg (detta är, såklart, spekulation) köper ansenliga mängder från Portugal. Det skulle vara intressant att se siffror på hur stor del av vissa producenters produktion som uteslutande går till monopolländerna i Sverige, Norge och Finland (för såklart måste monopolmarknaden sättas i ett nordiskt, och inte uteslutande svenskt, perspektiv. De stora importörerna agerar på samtliga marknaderna, vilket ytterligare ökar volymförsäljningen (och därmed det gemensamma intresset mellan importör/producenter för att bibehålla rådande system). Intressant läsning är exempelvis årsredovisningar. En snabbgoogling gav denna.
Kunde vara ett kul projekt för någon som orkar bry sig.
Länken var mer för att visa på möjliga källor för insamling av material än att rikta fokus mor en specifik importör. Sakfrågan kvarstår dock att det är en väldigt liten mängd importörer som delar på den stora kakan av monopolmarknaden, varför jag föreslog att det är troligare att leta ekonomiska intressen att motarbeta gårdsförsäljning där än his propagandamaskinen Systembolaget (som ju är mycket öppna med sin propaganda (om ej ekonomi och samarbeten).Hm, det bolag (eller kanske snarare den koncern) du länkar till är samma som diskuterades för 5,5 år sedan i denna tråd. Jag noterar att ett av deras dotterbolag faktiskt är importör av det klassiska portugisiska budget- och volymvin på SB jag först kom att tänka på (som var en gammal Kronstam-favorit, och funnits sedan före BiB var påtänkta i SB:s sortiment). Dock har de någon gång sedan 2019 års diskussion - oklart när - lagt ner sajten gardsforsaljning.info och i slutet av 2021 blev de ett börsnoterat bolag. Så jag skulle inte riktigt våga gissa på att de agerar på samma sätt 2024 som 2019.