Nu kommer nästa "svenska" champagne,
Guldkula Champagne. Det är
Håkan Anderson Guldkula som drar igång.
Richard Juhlin kommer fungera som rådgivare. Kan det bli bättre? Ser fram emot finewines.se provning nästa år av de "svenska" champagnejättens cuvéer. Svenskt är bra som vi alla vet!
Jag förutsätter att de inte ska producera egen champagne utan att de ska vara négociant-distributeur eller något liknande, och sätta egna etiketter på sådant som de kan få tag på, á la Hatt et Söner gör hittills. Frågan är då hur bra saker man kan hitta på den marknaden? De anonyma stortillverkarna av "byers own brand" (varuhusskumpa) har gissningsvis inget som ens är värt 350 kr, så förmodligen är det kooperativen som kan ha något att erbjuda. Jag har extremt svårt att tro att det ligger något "oupptäckt" hos några anonyma kooperativ som är bättre än Orpale från Union Champagne/De Saint Gall respektive Les Echansons från Mailly, eftersom de två allmänt anses vara de bästa kooperativen. Båda dessa skumpor är riktigt bra, och är i mitt tycke värda sitt pris (typ 60-75 euro), särskilt i bra årgångar. Men på nivån Clos du Mesnil, eller ens Krug Vintage är de inte. (En annan "svensk" producent har i alla fall inte lyckats få tag något som är tillnärmelsevis lika bra som Orpale...) Så det bästa man kan hoppas på är nog Orpale med extra spraylack, annan etikett och reklamsnack från Julle till tio gånger priset. I värsta fall är det Cuvée Grand-Père med extra spraylack, annan etikett och reklamsnack från Julle till tio gånger priset. Jag ser redan framför mig hur vår forumadministratör börjar olja upp motorsågen inför recensionen...
Ur DI: "”Namnet fungerar faktiskt väldigt bra”, svarar han på frågan om det är ett lämpligt varumärke, och tillägger att
Guldkula är lättare för amerikaner och tyskar att uttala än många av de namn som de franska champagnehusen använder."
Frågan är då om han tänker kalla skumpan Guldkula eller Goldball? Namnet fick mig i alla fall att tänka på
den här snubben. Och det finns ju faktiskt
en scen med en guldkula i samma film.