Noterade på Systembolaget på Regeringsgatan att det stod ett antal flaskor av Hatt et Söners 899 kr-skumpa Le Grand-Père på hyllan (
http://www.systembolaget.se/7594, nu i ordinarie sortiment), och att årgången var 2005, till skillnad från den 2004 som några av oss provade i höstas.
Nu kommer det som förvånade mig: på 2005:ans baksidesetikett står det nu 80% Grand Cru och 20% Premier Cru och producentkoden är nu ND = Négoçiant Distributeur = en firma som säljer andras produkter under sitt eget namn. Dock vill jag minnas att kooperativet i Vertus stod som producent, precis som för 2004:an. För 2004:an gällde, så vitt jag förstått, 100% Premier Cru från Bergères-les-Vertus (hemsidan pratade tidigare om deras egna vingårdar där) och producentkoden var då RC = Récoltant Co-opérateur, d.v.s. en kooperativmedlem som låter kooperativet vinifiera men som själv säljer. Så 2005:an är alltså gjord på druvor av annat ursprung än 2004:an. Kan man gissa på andra kooperativ-medlemmars druvor? Undrar om resultatet är bättre eller sämre - någon som har provat båda?