SV: Hur lagrar ni era viner?
Jag diskuterade med Richard Juhlin för ett tag sedan lagringstemperatur på champagne och då sa han att han har sin egna lagring liggande på 9-10 grader. De bedömningar han gör av viner som lagrats hos honom en längre tid har alltså legat så lågt. Värt att begrunda om man själv lagrar sina bubbel runt 14-15 grader och läser hans bedömningar av äldre årgångar för jämförelser.
Själv ligger mina viner i ett omgjort bergrum runt 12-14 grader beroende på årstiden. Utöver detta så håller jag även viner som endast behöver 1-3 års lagring i matkällaren som håller cirka 14-18 grader.
Muille skrev:Det här med vilken temp källaren ska hålla verkar lite svårt. Jag är nybörjare, har hållit på några år. Det tog fart när en av de berömda vinskribenterna som slog ett slag för att lagra sina viner själv.
Jag har hört att källarna i Champagne håller ca 13 grader.
I somras var vi nere i Piemonte och provade viner bl a var vi hemma hos Michael Riverdito i utkanten av La Morra, då pratade vi temeraturer, han på italienska och jag på engelska. Nåväl han lagrar i alla fall sina viner vid 18-20 grader för att få bästa resultat. Kan det vara så att den optimala lagringstemperaturen kan vara olika för röda resp. vita?
Jag har skaffat alla detaljer för att ordna kyla med hjälp av bergvärmen, men är osäker på om jag ska koppla in den.
Jag diskuterade med Richard Juhlin för ett tag sedan lagringstemperatur på champagne och då sa han att han har sin egna lagring liggande på 9-10 grader. De bedömningar han gör av viner som lagrats hos honom en längre tid har alltså legat så lågt. Värt att begrunda om man själv lagrar sina bubbel runt 14-15 grader och läser hans bedömningar av äldre årgångar för jämförelser.
Själv ligger mina viner i ett omgjort bergrum runt 12-14 grader beroende på årstiden. Utöver detta så håller jag även viner som endast behöver 1-3 års lagring i matkällaren som håller cirka 14-18 grader.