SV: Hur lagrar ni era viner?
Att skåpet öppnas konstant kan man troligen helt bortse från. Flaskan håller temperaturen under en bra stund medan skåpet återtar sin inställda temperatur så vinet torde inte påverkas i någon utsträckning att tala om. Luft är dessutom en mycket dålig överförare av temperatur så jag vågar påstå att vi kommer inte se skiftningar på ens en tiondels grad på vinet.
Uttorkning är helt klart ett problem men med det väldigt torra inomhusklimatet vi har i Svedala, i synnerhet på vintern, så lär det inte vara så stor skillad på kylskåp eller garderob.
Rundflyttning kan knappast klaras på annat sätt än att man har ett stort kylskåp eller kör ett skåp dedikerat för vin. Vet inte vad Keen tänkt sig här. Men av erfarenhet kan man säga att även garderobsutrymme brukar det inte finnas gott om. Speciellt inte om man bor ihop med en kvinna.
Till slut vibrationer. Jag klipper först in en text som jag hittade på
http://www.wineracksamerica.com/Content/storage_tips.html
Vibration
Much is said by many about vibration and the negative effect it has on wine however, we are not aware of any study that has been done anywhere in the world documenting any data on this subject. Suffice to say that minor vibrations are not likely to be a problem and major vibrations should be avoided (just in case).
Det här är ett intressant område där det, liksom inom så mycket annat på vinområdet, har uppstått någon "fakta" utan att någon egentligen kan redogöra för källan. Tittar man på nätet, i synnerhet hos försäljare av snuskigt dyra vinskåp, kommer de att påstå att vibrationer är snäppet under att direkt slå sönder flaskan, så katastrofalt är det. Men ingen, jag menar verkligen ingen, ger någon som helst källa till påståendet.
Vi kan fysikaliskt konstatera att vibration är det samma som energi. Om vi betänker att temperaturen i skåpet hålls genom att vi avlägsnar energi så borde man rent teoretiskt kunna kyla bort den inverkan som vibrationerna har energimässigt. Och då blir det intressant att fråga sig hur mycket motsvarar denna vibrationsenergi i temperatur? Troligen inte speciellt mycket. Det som återstår är i så fall vilken inverkan vibrationerna har på eventuellt sediment samt om det introducerar någon extra kemisk reaktion. Vet inte. Och frågan är om någon gör det.
En annan sak man kan fundera på är att vi inte har haft kompressordrivna kylskåp särskilt länge så långtidsverkan vet man med andra ord inte så mycket om.
Jag "citerar" Rickard Juhlin (har för mig att han skrev i 3000 champagner typ) att han har druckit champagner som lagrats under de mest usla förhållanden som varit kanonbra och han har druckit champagner som lagrat under de mest perfekta förhållanden som hade förvandlats till aska.