DaKu
Medlem
Har nyligen byggt en vinkällare med plats för cirka 550 flaskor. Den håller en stabil temperatur på 12-12,5 grader och en luftfuktighet på 55-65 %, vilket jag kan kontrollera. Vinerna förvaras i hyllor som byggts av Ikeas lagerhylla Hejne, där jag har gjort och limmat typ 600 st ganska stora trekantiga lister som monterats med olika avstånd för olika flaskbredder, från 8-11 cm. Jag använder Cellar Tracker för att hålla ordning på vilka viner jag har, och har namngett de fem hyllorna för Section A-E, där två hyllor innehåller vita viner, två röda och en för champagne/mousserande och ev specialflaskor (typ Franken-viner). Varje hyllas hyllplan har jag på CT lagt in som en "row", och kan på så sätt få snabb info om på vilken hylla respektive vin ligger (Där varje hylla rymmer 8-10 flaskor. Än så länge är källaren bara fylld till 20 % och jag vet ännu inte riktigt hur jag bäst sorterar vinerna på hyllplanen. Just nu utgår jag från druvor eller länder/områden, men inte helt konsekvent. Årgångar, eller ungefärlig dricktid beaktar jag inte.
Jag vet ock inte hur man bör resonera på sikt. Hur gör ni som har källare med hyllor? Eller bryr ni er inte? Jag antar att den dag som det börjar bli ont om plats så kommer principerna ändå att ryka...
Jag vet ock inte hur man bör resonera på sikt. Hur gör ni som har källare med hyllor? Eller bryr ni er inte? Jag antar att den dag som det börjar bli ont om plats så kommer principerna ändå att ryka...