This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
Det vill du inte vetaVore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
Mitt problem är att jag har noll koll, hade behövt sympatier från någon annan i samma situationDet vill du inte veta
Det är rätt så skrämmande även om man har koll...Mitt problem är att jag har noll koll, hade behövt sympatier från någon annan i samma situation
Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
Börja direkt! Såhär såg mina första trevande år med CT ut (delar inte med mig av de senaste åren eftersom jag vill veta själv):
Visa bifogad bild 23519
Gissar att kurvan inte vänder allt för mycket nedåt. Tror mig veta en påverkansfaktor
Visa bifogad bild 23520
För övrigt, håller med, lägg in direkt, vänta inte. sparar tid och ger bra översikt längre fram.
Jag började när jag hade ca 30 viner. Då med excel (eller snarare Google Drives dito) som byggdes upp med relevanta kolumner.Vore intressant om man kunde lägga till ungefär hur många viner man lagrar, alltså när är det dags att digitalisera?
Hur man får fram det där?Börja direkt! Såhär såg mina första trevande år med CT ut (delar inte med mig av de senaste åren eftersom jag vill veta själv):
Visa bifogad bild 23519
Hur man får fram det där?
Skulle tippa att jag ha ca 400 flaskor. Lär ta lite tid att inventeraDet är aldrig för tidigt att börja, la in min första batch i CT från papper och manuell inventering, tog onödig tid. Bättre att göra det rätt från början även om du bara har ett fåtal flaskor
CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427
Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:
Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432
Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!
Visa bifogad bild 23433
Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin käll
@MacX vad använder du för etiketthållare?CT är det optimala verktyget för att hålla rätt på dina viner. Jag använder mig av etikett-funktionen och skriver ut individetiketter till varje flaska. På etiketten kan man få med följande:Visa bifogad bild 23427
Sedan kan man individmärkt sina flaskor med en icke förstörande etiketthållare:
Visa bifogad bild 23428
Efteråt så scannar man in streckkoden med exempelvis en mobiltelefon och anger vart man placerar flaskan (location & bin). Om man sen flyttar flaskan så är det bara att scanna in streckkoden på nytt och trycka på (relocate) och knappa in den nya placeringen.
När man sedan bestämmer sig för att dricka flaskan, scannar man etiketten och man får då upp flaskan i fråga direkt i CT och kan ange smak noter eller omdöme samtidigt som flaskan då automatiskt flyttas från My CELLAR till CONSUMED, hur praktiskt som helst.
Visa bifogad bild 23432
Etiketten river man bara av och sedan kan man återanvända etiketthållaren till ett nytt inköp!
Visa bifogad bild 23433
Lite jobb till at börja med, men helt klart värt det! Dessutom får man ju då inventera sin källare samtidigt!
Skulle tro att de är 3dprintade kanske denna eller likande https://www.thingiverse.com/thing:4479548.@MacX vad använder du för etiketthållare?
Aha ja när du säger det så ser den ut som den är printad.Skulle tro att de är 3dprintade kanske denna eller likande https://www.thingiverse.com/thing:4479548.
Även jag kör med cellartracker och etiketter , tycker det är riktigt smidigt. Använder dock etiketterna direkt på flaskorna. Om du vill ha hjälp med att 3d printa kan jag eventuellt hjälpa dig
Aha ja när du säger det så ser den ut som den är printad.
Hur funkar det att klistra direkt på flaskan, går det lätt att ta bort? Gillade dock tanken på att kunna lätt läsa etiketten utan att behöva dra ut flaskan, så någon typ av hållare vore ju trevligt. Men det är klart det går ju åt några stycken….
Pratar vi i den kostnadsnivån är det ju helt klart rimligt, vilken storlek på etiketten kör du?Etiketterna sitter inte så hårt. Går absolut att ta bort , kanske svårare med tid. Ser dock ingen anledning att ta bort dem. Brukar sätta mellan bak och fram etikett. Om man skulle printa ut tror jag det skulle landa på omkring 1,5kr st i materialkostnad beroende på hur billigt material man kan hitta. 1kg material kostar omkring 250kr och sen väger 1 tag ca 5gram