Hej
Revbensspjäll
Finns så sjuuuukt många revbenspjällrecept, tycker personligen det är blir bäst att röka på grill, men det är inte så mycket julafton i det(?). Tycker att finishen är viktig rent generellt, få en fin och god yta, om den ytan består av farinsocker och tigersås eller en juligare ingefära/apelsin/nejlika-glaze spelar mig ingen roll, men nu när vi pratar jul så tycker jag den senare är bättre.
Tillvägagångssätt: Koka eller kör det i ungen/grill, ja det är en vattendelare. På sommaren om jag har tid så gör jag hela processen på grillen utan kokning. Vid juletid så kokar jag och in i ungen, sen lägger jag på Glaze, in i ugnen, glaze, in i ugnen, glaze, in i ugnen osv. Släng inte bort ditt kok av revbenen, perfekt fond om du reducerar, och använd även vätskan för att i botten ugnsformen. Prova även göra av kamben, inte lika matigt som tjockarevenspjäll vilket kan uppskattas i julfrosseriet.
Kom ihåg att dra bort hinnan bak på revbenen!
Ett recept du kan följa,
KOKFOND, go crazy:
Lök, äpple, vitlök, Lagerblad, morot, färsk ingefära(måttligt) stek i kastull utan att bränna(det ska mjukna), släng i lite tomatpuré och höjvärmen. Häll i vatten, och i med köttet, sjud i minst 1 timme
Ta upp köttet, låt svalna
Glaze, tänk jul:
Soja
apelsinzest
ingefära(riven om du vill, brukar använda i pulverform för att inte få ingefärachock i munnen)
Kryddpeppar(måttligt)
farinsocker
vitvinsvinäger
ljus sirap
Blanda detta tills du får en bra balans i syra,sötma och sälta. Gör inte för lite.
Pensla glaze på de svalnade köttet och in ugnen, upprepa de momentet 5-6 gånger, häll på lite av kokfonden i botten av din form om de börjar gå torrt.
Sill
Här är jag klassiskt gråsvensk,
Löksill - Har inget speciellt recept som jag följer, googlar inför varje jul
Senapsill - Samma här (se ovan), kan också bli "köpes" när tiden inte räcker till
Nymodigheter som jag har anammat,
Västerbottensill
Brukar följa detta recept,
https://www.norrmejerier.se/goda-recept/sill-med-vasterbottensost
Var skeptiskt till denna skapelse, som man bör när det gäller traditioner i allmänhet. Har inte återhämtat mig från när Körsbär i likör, trillingnöt försvann från aladdinasken. OBS ironi.
Brantevikssill
Ett måste på vårt julbord!
Brukar följa detta recept, typsih..
http://pernillaelmquist.se/2011/06/23/midsommarsillen-del-3-skanes-no-1-brantevikssill/
Tips på annat,
Hemmagjord rullsylta, de hantverket skojar man inte bort.
åberopar konstnärlig frihet på felstavningar och syftningsfel. Detta är förmodligen mitt första och sista långa inlägg på detta forum, hoppas det uppskattas.. pheeew