Tycker du alls att det är någon poäng med ovanligt dyr vodka och att den skiljer sig särskilt mycket från annan ”icke-usel vodka”?
Förlåt mitt sena svar, men jag har inte varit här inne på ett tag.
Nej, med dessa fantasisummor finns det ingenting som motsvarar priset. Så klart har jag inte smakat någon av dyrgriparna, men det har de allra flesta människor i världen inte heller gjort, men det är rena lyxvaror där oftast mest krut har lagts på själva flaskan än innehållet. Måtte ingen vanlig konsument köpa dessa, oavsett hur mycket pengar man råkar ha på sig …
Det skulle vara spännande om någon/några forummedlem(mar) skulle kunna ta sig på uppgiften att med ett par kompisar prova några av de finaste vodkasorterna som är mycket bra utan att kosta multum. Låt oss säga högst 500–600 riksdaler.
Det bästa vore om någon tidning eller tidskrift kunde utföra testet, men det är kanske lite för mycket att begära. Men alla fall borde man hur som helst ta med antingen
Russian Standard Gold eller
Russian Standard Platinum, helst båda och även
Stoli Gold. Sen kanske också
Ketel One och ett par till, varför inte
Beluga Noble Russian. Men jag misstänker att man får lika många svar vilken är bästa vodkan som man har deltagare.
P.S. På grund av skillnad mellan olika tillverkningssätt borde just
vodkan ha minst skillnad i smaken gentemot annan
’finpsprit’ som finns. Och många kanske inte ens förknippar vodka som
sådant, men det tycker jag är lite synd.
Mig veterligen är det inte förbjudet att tillsätta vissa tillsatsämnen i vodka, bortsett från i USA. Där är det förbjudet och det kan kanske skapa skillnader som finns. Så har man gjort till exempel med
Russian Standard Gold, som innehåller lite av någon typ av rot. Det är nog inte
ginseng men någonting som ger en sublim smak.
Och väldigt många vodkasorter innehåller varierande mängd socker också, fast jag kan inte förstå varifrån det kommer! Några av de bästa, (enligt mig) innehåller just inget socker. Och varifrån alla antydningar till spår av kryddor, citron, svag pepprighet etc. kommer, har jag ingen förklaring till.
Någon kemist kan säkert förklara den saken, men enligt mig ska vodkan vara så rent från alla tillsatser som det är över huvud taget möjligt. Torr, mjuk, neutral och elegant vore väl ideal enligt mig.
P.S.S. Vad jag kan förstå, finns det flera fina vodkabarer i landet. Om så var även där jag bor, skulle jag gärna åka dit och jämföra några vodkasorter sinsemellan. Man borde inte behöva ruinera sig heller som det kan vara frågan om med en viss annan finsprit.
Två centliter räcker för att sålla bort någon sort, men till mer seriös provning bör man kanske ha 4–5 cl.
Som sagt, det var meningen att vi skulle prova några vodkasorter, men min resa gick inte att genomföra just då.