2004 Fontanafredda Barolo Lazzarito "Vigna La Delizia".
Fontanafredda anses inte vara en av de allra bästa Baroloproducenterna hos många skribenter. Det är säkert så - det är ett stort företag som producerar en stundtals svåröverskådlig mängd vin. Hantverksmässig framställning är det så klart inte alltid fråga om.
Här blev det trots detta åka av. Jag lät det stå i karaff i under en timme. Doften förändras snabbt. I början är det mer bensin än tjära. Rosdoften känns mycket tydligt, och för en stund är det den starkaste nebbiolokombination av rosor och petroleum jag känt hittills i mitt korta vindrickarliv. Mycket fint. Läder dyker också upp efter en stund, och ännu lite senare kommer den anis jag förväntade mig, sedan jag druckit 1999. Anisen slår aldrig över i god lakrits, som i 1999. Väldigt stark och fin doft.
I munnen är tanninerna och syran distinkta, men på helt rätt nivåer för mig. Tanninerna förhindrar att det känns tungt, trots 14% alkohol. Det smakar också som höstlöv doftar. Frukten, körsbär, är mycket bättre än den lite trötta 1999. Istället för menthol, i den äldre flaskan, finns här en stark örtighet som drar åt eukalyptus. Lite viol, har jag skrivit också.
Puh! Överträffade faktiskt alla förväntningar. Så gott, alltså. En flaska kvar. Drick nu, för fasen, om ni har något.