Vingubben
Medlem
Åt middag och drack goda viner tillsammans med några forumiter från både öst- och västkusten. Väldigt trevlig och gott, och inga anteckningar togs, men en del svetsade sig fast i minnet så här kommer lite noter från världens sämsta provare.
Selosse, Sous le Mont (ej med på bild)
Tror att den var deggad 2017 men osäker. Dracks blint och jag med andra gissade på Egly. Oxiderat och mängde med äpplen. Dracks som föråkare och lite för hastigt. Här skulle man vilja sitta ett par timmar med glaset och bara lukta men vi hade en tid att passa så det var bara att svepa det som fanns kvar i glaset och kila vidare.
Castelnau 2004, Magnum
Dracks också som föråkare. Drack denna för ett par månader sedan och från samma leverantör, så borde kunnat gissa rätt, men icke. Gissade på mogen BdB. Levererar både mognad och kvalitet för sitt pris.
Salon 1982
Bästa Salonen jag har druckit. Drack en 1988 för ett par månader sedan som var bra, riktigt bra, men inte fantastisk. Detta var en perfekt kombination av mognad och energi. Höll på att tappa allt hopp om Salon där den på en 1995-provning förra året (blint) fick rejält stryk av Cristal, Bolly mfl.
Climens, 1966
Oj vad gott det är med mogen Sauternes. Det gissades hej vilt på årtalen, men ingen vågade sig längre än mitten på 70-talet. Oerhört mycket fräschör, och väl integrerat socker, utan någon som helst sötsliskighet. Saffranen fanns där men på ett behagligt sätt.
Comtes Rosé, 2004
Dracks blint men flaskformen avslöjade innehållet. Mycket röd frukt och väldigt reduktivt, men ändå väldigt mycket Comtes.
Palmer Amazon
En helt OK skumpa med vissa mognadstoner, men föll bort i sällskapet.
Bouchard, Chevalier-Montrachet, 2016
Initialt slog eken igenom ordentligt men vinet växte oerhört över tid, och efter en timma i glaset var det fantastiskt. Oerhört komplext med äpplen, nötter och blommor och en smörighet som inte blev för mycket. Hängde kvar länge i munhålan.
Ponsot, Clos de la Roche, Vieilles Vignes, 2000
Har druckit detta ett par gånger tidigare men det här var nog bästa flaskan och i ett perfekt drickfönster. Härlig kombination av kryddor, jordighet och mogen frukt, till och med lite skitighet. Kraft och elegans på samma gång.
Canon, 1982
Smakade som en mogen Bdx skall smaka. Tobak, Ceder, och mörk frukt. Blint hade jag nog gissat på vänstra stranden.
Selosse, Exquise
Kommer inte ihåg när den var deggad. Väldigt mycket Selosse och då den serverades till en efterrätt så var det många som gissade på Exquise. Själv gissade jag på Substance då jag överhuvudtaget inte kände sötman. Utbrast något i stil med ”om det här är Exquise så är jag världens sämsta provare”. Får skylla på att jag aldrig provat den tidigare.
Mouton Rotschild, 1990
Nästan med samma mognad som Kanonen och kanske lite mer komplex. Visst är detta ett fantastiskt vin, men det finns några som gjort bättre 90r och det finns bättre Moutoner. Ändå en härlig avslutning på en fantastisk kväll med många vinare och många vinnare.